Belangenvereniging restaurants: Euro-Toques Nederland

Auteur: Redactie
Belangenvereniging restaurants: Euro-Toques Nederland

Horecaondernemers in Nederland kunnen zich aansluiten bij verschillende belangenverenigingen en samenwerkingsverbanden. In deze rubriek licht de redactie in een artikel een belangenvereniging uit. Dit keer: Euro-Toques Nederland.

De ontstaansgeschiedenis en missie

Al in 1986 was het de met drie Michelinsterren bekroonde chef Paul Bocuse die koks opriep ambachtelijk te blijven werken, kennis te delen en alleen met pure kwaliteitsproducten te werken uit de streek en van het seizoen. Koks die gehoor gaven aan deze oproep en schriftelijk verklaarden zich te houden aan de ‘Code Van Eer’ mochten lid worden van Euro-Toques. In deze code is de ambachtelijke verwerking van natuurlijke streek- en seizoensgebonden producten opgenomen waarbij een dam wordt opgeworpen tegen het gebruik van ongezonde kunstmatige toevoegingen en ongebreidelde voedselverspilling.

Volgens de organisatie wordt in de restaurants van Euro-Toques Nederland ambachtelijk gekookt. De chef en zijn brigade maken alle producten zelf. De samenwerking met lokale, en streng geselecteerde, landelijke producenten die voldoen aan de huidige duurzaamheidskeurmerken, staat garant voor kwaliteit, smaak en behoud van culinaire tradities. Elke lid van Euro-Toques Nederland heeft zijn eigen keuken en identiteit, maar gemeenschappelijk is de passie, gedrevenheid en vakmanschap.

Sinds begin 2018 is Euro-Toques Nederland weer actief in het bestuur van Euro-Toques Internationaal vertegenwoordigd en heeft daarbij strak aangestuurd op het nadrukkelijk gebruikmaken van de officiële stem die ETI heeft in de vergaderingen van de Europese Commissie inzake voedsel, landbouw en visserij. Maar liefst vier commissarissen van het Europese Parlement willen middels het European Food Form, de Farm to Fork (F2F) strategie uitrollen om het gebruik van gezonde voeding binnen eerlijke, duurzame, korte en transparante toeleveringsketens bewerkstelligen.

Euro-Toques Nederland heeft eigen controleurs ter controle van de naleving van de Code van Eer. In deze unieke code is nadrukkelijk opgenomen dat de leden uitsluitend gebruik mogen maken van natuurlijke, bij voorkeur streek- en seizoen gebonden producten waarbij zo weinig mogelijk restafval wordt geproduceerd. Als lid van Euro-Toques Nederland kan men bovendien samen met internationale collega’s van gedachten wisselen over de toepassing van de formule F2F en/of het principe van ‘Kop tot Staart’ zodat zo weinig mogelijk wordt verspild. Met het bezoek aan een van de leden kan dit ervaren worden. De Euro-Toques Nederland-restaurants zijn te herkennen aan het ledenschild van Euro-Toques Nederland, dat uitsluitend aan de gevel mag hangen bij de streng geselecteerde leden.

De leden

De leden worden zorgvuldig geselecteerd volgens de kernwaarden van Euro-Toques: ambacht, (h)eerlijke producten en voedsel, liefst uit de streek en met de seizoenen en duurzaam. Alleen indien een restaurant aan al deze kwalificaties voldoet mag het lid worden van Euro-Toques.

Ten tijde van de pandemie is het belang van goed en gezond voedsel meer dan actueel geworden. Meer dan ooit kiest de gast voor pure gastronomie en kwaliteitsproducten. De Euro-Toques aangesloten restaurants staan hiervoor garant. Inmiddels is Euro-Toques Nederland met meer dan tweehonderd leden uitgegroeid tot een van de grootste restaurantorganisaties van Nederland. Een goed overzicht van alle aangesloten restaurants is te bekijken via www.euro-toques.nl.

Voordelen

- Lidmaatschap betekent een erkenning met betrekking tot de kernwaarden: ambacht, kwaliteit, (h)eerlijk voedsel uit de streek en van de seizoenen en duurzaam handelen. De aangesloten restaurants dragen deze boodschap met trots uit.
- Door de herkenning van het Euro-Toques logo, weet de gast wat hij mag verwachten: pure (h)eerlijke gerechten van bekende oorsprong, ambachtelijk en duurzaam samengesteld.
- Door activiteiten als masterclasses, clubdagen, het Jaarevent, deelname aan beurzen (de Euro-Toques Nederland wedstrijdarena bij Gastvrij Rotterdam en het Euro-Toques Nederland Partner Paviljoen tijdens Folie Culinaire/BBB Maastricht) en het benefietgala is er veel samenwerking en kennisuitwisseling tussen de leden onderling.
- De promotie en zichtbaarheid van Euro-Toques Nederland is groot. Je komt de organisatie online tegen, op social media, in het eigen Euro-Toques Nederland katern in STRRN Magazine, op beurzen, op evenementen en in de plaatselijke en landelijke (vak)media.
- Samen met zijn leden werkt Euro-Toques Nederland aan een mooie, gastronomische, duurzame en gezonde toekomst.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws