We zien en horen het vaak. Een mix tussen meningen, onderbuikgevoel en feiten. Allen zijn nodig voor een succesvolle bedrijfsvoering, maar het staven van een mening met feiten zorgt voor een solide aanpak en uitvoering van je bedrijfsvoering. Deze maand kijkt BookDinners daarom naar de ultieme mix tussen deze twee: reviews van gasten en feiten vanuit de markt.
Wanneer schrijven gasten nu eigenlijk een review?
Reviews, het terugkijken op een ervaring, komen tot stand op basis van een verwachting die de gast heeft. Bewust of onbewust vormt de gast een mening voordat deze je restaurant bezoekt. Als deze verwachting hoog is, terecht of onterecht, dan zijn er 2 opties: je voldoet er aan, of presteert minder. Voor een lage verwachting zijn er ook 2 opties: je voldoet er aan, of overtreft ze. Vaak zien we dat in de gevallen dat de verwachtingen worden waargemaakt, men het wel prima vindt. Maar zodra er flink onder- of over gepresteerd wordt, dan ontstaan de meningen. En die wil je goed afvangen.
Hoe reviews goed af te vangen?
Er zijn verschillende manieren om reviews af te vangen. We zien restaurants die een gesloten systeem hanteren. Dan bestaan er natuurlijk ook de open systemen, waarvan Google de grootste en tegelijkertijd de moeilijkste om te beheren is. Probeer daarom met een eigen systeem aan de slag te gaan, zodat je de gast de kans biedt om de mening te ventileren.
Door gebruik te maken van een reserveringswidget wordt er na afloop van de reservering automatisch een reviewverzoek verstuurd. Wanneer de gast dit geheel zelf dient te doen, wordt het vaak vergeten en loop je waardevolle informatie, dan wel niet reserveringen mis. Het is daarom belangrijk dat het achterlaten van een review zo laagdrempelig mogelijk wordt gemaakt. Voor de restaurateur geldt:
- Reageer altijd op reviews
- Zorg ervoor dat de reviews goed zichtbaar zijn voor iedereen
De gast doet moeite om zijn of haar ervaring te delen, des te belangrijker is het om hier als restaurateur op te reageren. De gast voelt zich gezien waardoor de kans op een herhaalbezoek groter wordt. Daarnaast is het (met instemming van de gast) publiekelijk maken van de reviews belangrijk. Wanneer een gast zich nog aan het oriënteren is en veel mooie reviews, dan wel niet de gastvrije reactie van de restaurateur leest op een website, kan dit de doorslaggevende factor zijn om een reservering te plaatsen. Gezien de drukke tijd van het jaar en het grote aanbod op de markt is het des te belangrijker om juist nu alle beschikbare kanalen in te zetten om de gast te bereiken en informeren. Ben jij al bewust bezig met de restaurantervaring van jouw gast?
Klaar voor de feestdagen?
We zitten halverwege november dus het is de hoogste tijd om je restaurant klaar te gaan maken voor de feestdagen. De inkopen voor kerst worden stiekem al een beetje gedaan, maar ook de planning voor kerst en oud en nieuw wordt gemaakt en dat heeft impact op de restaurants. Zijn jullie open of dicht? Serveren jullie gerechten á la carte, of worden er speciale kerst- en oud & nieuw arrangementen samengesteld en aangeboden? Laat je gasten duidelijk weten wat je van plan bent en of ze bij je terecht kunnen.
Trendbreuk op komst?
Voor oktober stond de verwachte index op 153. Dit is uiteindelijk lager uitgevallen en op 131 geëindigd. Dit betekent dat er uiteindelijk minder reserveringen gemaakt zijn dan we aan de hand van de cijfers van 2018 en 2019 hadden verwacht. De verwachting voor november ligt op 146, wat een stijging betreft kijkend naar afgelopen maand. Indien we kijken naar de eerder voorspelde cijfers voor oktober ten opzicht van november zou het betekenen dat er weer een daling gaat optreden en dan kunnen we gaan spreken over een trendbreuk. Dit zou het effect kunnen zijn van de macro economische ontwikkelingen, of de angst voor een recessie. Wij weten het nog niet en kunnen hier alleen maar naar gissen, maar het zijn zeker zaken om rekening mee te houden. Als we in november ook een grote afwijking zien van de verwachting op basis van de vergelijkingen met andere jaren, dan kunnen we wel over een trendbreuk spreken. Hierover zullen we later meer kunnen zeggen.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.