Bijna dagelijks verschijnt er weer een nieuwsbericht over Gen Z. Afgelopen week deelde Group7 een bericht dat de Nederlandse en Belgische foodservice zich bewust is van de veranderende behoeften, maar dat nog geen 30 procent ook daadwerkelijk aanpassingen maakt om deze doelgroep beter te bedienen.
In dit onderzoek is vooral gekeken naar aanpassingen op de kaart, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Ook in je zaak zul je als ondernemer moeten nadenken over hoe je de nieuwe generaties personeel gaat aantrekken, maar ook gaat binden en behouden.
De generatieverschillen op de werkvloer worden steeds groter. De boomers en de millennials kunnen elkaar nog wel enigszins vinden, maar Gen Z staat echt anders in de wedstrijd. Maarten Wessels omschreef het onlangs in een aflevering van mijn podcast ‘De Wereld van de Gastronomie’ over generatieverschillen op de werkvloer als volgt: “Boomers werken om te leven, millennials leven om te werken, en de Gen Z'ers leven om te werken én te genieten.” Dat is ook de reden dat deze groep vaak niet meer vijf dagen wil werken, omdat er dan te weinig tijd overblijft om te genieten. Daar kunnen wij allemaal wat van vinden, maar dit is wel de realiteit en daar moeten ondernemers zich op aanpassen.
Vaak wordt er gezegd dat Gen Z lui is en dat ze niet veel willen werken, maar het tegendeel is waar. Alleen moet je goed weten hoe je ze kunt enthousiasmeren. Ik vroeg aan Maarten hoe we de nieuwe generaties dingen moeten gaan leren. Dikke handleidingen met hele procedures? Kansloos! Korte Snapchat-achtige video’s, yes! Daar gaan ze van aan. Ook is hun telefoon geen telefoon, maar een apparaat waar een app op zit waarmee je ook kunt bellen. Deze generatie, en de generaties die hierop volgen, zien hun iPhone of Samsung als kennisbron. Je kunt hier namelijk alles opzoeken en dan hoef je het dus ook niet meer uit je hoofd te leren. En die ruimte in je hoofd kun je gebruiken voor dingen waar je echt interesse in hebt.
Om te zorgen dat er de komende jaren nog aanwas zal blijven in de horeca en hospitality, is het belangrijk dat er begrip komt voor elkaar en nog belangrijker, hoe je van elkaar kunt leren. De nieuwe generaties willen namelijk graag leren, maar je moet wel duidelijk zijn over wat je van ze verwacht en het ze goed uitleggen. En ik hoor je al denken: ‘Ja, maar daar heb ik allemaal geen tijd voor. Ik leg het één keer uit en dan moet je het maar weten.’ Door alle omstandigheden is het lontje korter geworden, maar daar zijn de nieuwe generaties zich niet van bewust. Het belangrijkste is om met elkaar in gesprek te gaan en vooral heel veel aan ze te vragen. Waar zijn ze mee bezig, wat vinden ze belangrijk, en kijk of je daar een haakje kunt vinden waarmee je de connectie met elkaar aangaat en ze behouden blijven voor het vak!
Charlotte Mauritz is marketing en branding expert in de wereld van food & drinks en eigenaar van Annoncé Management BV. Daarnaast is Charlotte host van de podcast De Wereld van de Gastronomie. |
Fotocredits: Linda Hemmes
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.