Hoe betalen jouw klanten nu en in de komende jaren? En hoe kun je daar als ondernemer op inspelen? Gijs Boudewijn, Directeur van Betaalvereniging Nederland (BVN), vertelt je wat je als ondernemer de komende tijd kan verwachten.
1 Contant geld speelt kleinere rol
‘Nederland loopt in Europa voorop als het gaat om elektronisch betalen. Acht op de tien betalingen zijn digitaal. Daarvan is 90% contactloos en een derde inmiddels zelfs kaartloos, zoals via de mobiel. En dat aantal neemt alleen maar toe. Het zou mij niet verbazen als het aandeel cash geld over een aantal jaar nog maar 10% bedraagt. De Nederlandsche Bank (DNB) onderzoekt momenteel hoe contant geld ook in de toekomst beschikbaar en betaalbaar kan blijven voor bijvoorbeeld ouderen of mensen met een beperking.’
2 Pinnen is inmiddels 3 keer goedkoper dan cash
‘Veel ondernemers denken nog steeds dat cash geld goedkoper is dan pinnen. Maar niets is minder waar. Als je alle kosten meerekent, zoals afstorten en vervoer, dan kost een pintransactie gemiddeld 17 cent tegen 49 cent voor een betaling met contant geld. Reden waarom veel ondernemers hun klanten het liefst laten pinnen.’
Ø Wil je weten welke pinoplossing het beste past bij jouw bedrijf?
3 Pinpassen veranderen
‘De komende jaren krijgen Nederlanders een nieuw type pinpas met meer mogelijkheden. Daarmee kunnen ze ook online betalen, bijvoorbeeld in een webwinkel, net als met iDEAL of creditcard. Veel buitenlanders gebruiken deze nieuwe pinpas al langer. Tot vorig jaar konden ze daarmee echter in veel fysieke Nederlandse winkels nog niet afrekenen. Inmiddels zijn de Nederlandse betaalautomaten hiervoor aangepast. Dit biedt ook kansen voor ondernemers die veel toeristen als klant hebben.’
Ø Ook creditcards accepteren van jouw klanten?
4 Nieuwe innovatieve betaalmogelijkheden
‘Ondernemers krijgen de komende tijd te maken met innovatieve betaalmogelijkheden. Wat voorbeelden:
· Momenteel wordt ‘tap to pay’ uitgerold. Daarmee wordt de smartphone van de ondernemer een mobiele pinautomaat. Klanten kunnen hierop contactloos met hun pinpas kunnen afrekenen, ook als die virtueel op hun smartphone staat.
· Ik verwacht veel ontwikkelingen op het gebied van ‘instant payments’. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld betalen via QR-codes aan de toonbank. Nu wordt bijvoorbeeld in de horeca de klant na het scannen van een QR-code nog naar een bestelpagina van de winkelier geleid, waarbij het afrekenen meestal met iDEAL gebeurt. Dat kan straks sneller dankzij nieuwe ontwikkelingen rond ‘instant payments’, waarna het geld binnen een paar seconden op de rekening van de ondernemer staat.
· Tot slot neemt ook binnen de betaalwereld datagebruik steeds meer toe. Daardoor zullen ondernemers op basis van algoritmes het betaalgedrag van hun (anonieme) klanten beter kunnen inschatten. Dat maakt de afweging voor ondernemers om klanten achteraf te laten betalen bijvoorbeeld makkelijker.’
Uiteindelijk maken dit soort innovaties het laten betalen door klanten voor ondernemers alleen maar beter, sneller en goedkoper.’
Wil je weten welke betaaloplossing het beste past bij jouw onderneming?