De Beren is de best bezochte restaurantketen in Nederland (14 procent). Bovendien is De Beren de laatst bezochte keten voor 10 procent van de Nederlanders. Personen in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar bezoeken het vaakst een restaurantketen (65 procent). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.
In het afgelopen jaar bezochten maar liefst 6,8 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder minstens één restaurantketen. De Beren is de meest bezochte keten (14 procent). Loetje (10 procent), La Cubanita en ’t Zusje (10 procent) staan op een gedeelde tweede plaats. Happy Italy (6 procent) maakt de top vijf compleet. Binnen de zeventien grootste Nederlandse restaurantketens trekt een restaurantketen gemiddeld 3 procent van de Nederlandse volwassenen.
Laatste bezoek het vaakst aan De Beren
Voor 10 procent van Nederland is De Beren daarnaast de laatste keten waar ze aten. Loetje volgt met 7 procent en La Cubanita en ’t Zusje delen de derde plek. Voor 4 procent van Nederland is Happy Italy de keten die ze het laatste bezochten.
Ketens populair onder jongeren
Jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar (65 procent) bezoeken vaker een restaurantketen dan 35- tot en met 49-jarigen (59 procent) en 50-plussers (43 procent). Bijna alle ketens met een bovengemiddeld aantal bezoekers trekken voornamelijk 18- tot en met 34-jarigen aan. Twee uitzonderingen daarop zijn Loetje en Humphrey’s. De bezoekers van deze ketens zijn voornamelijk 50-plussers.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor restaurantketens. In het onderzoek zijn 5.326 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief!