Een logo is het gezicht van je bedrijf. Een ijkpunt, een kenmerk. Een beeld dat bijblijft als je het goed doet, maar waar je ook snel mee de fout in kan gaan. Een goed logo moet daarom tijdloos zijn, maar ook herkenbaar, flexibel en memorabel.
Een logo bestaat uit een bepaalde stijl, eventuele typografie(ën), één of meerdere kleuren en eventuele andere elementen. Het doel is dat dit samen een consistent geheel vormt dat een leven lang, of misschien wel meerdere generaties, mee moet gaan, al dan niet in aangepaste vorm.
Dit artikel maakt onderdeel uit van de themamaand Branding. Alle artikelen uit deze themamaand zijn hier te vinden.
De stijl van je logo
Een logo heeft een bepaalde stijl, het ene niet per se beter dan het andere. Het kiezen voor een bepaalde stijl heeft alles te maken met je merkidentiteit en wat je wil uitdragen naar je doelgroep en de branche. Dit zijn een aantal stijlaspecten die langskomen bij het ontwerpen van een logo:
- Minimalisme: een minimalistisch logo is eenvoudig en gestroomlijnd, met minimale tekst- en grafische elementen.
- Typografisch: spelen met fonts. Zo zorgt de combinatie van schreefletters en schreefloze letters voor een spannend contrast en doorbreekt het combineren van verschillende lettertypes de noodzaak van strakke lijnen of uniformiteit.
- Monogrammen: een monogram bestaat uit twee of meer letters die samen een symbool of logo vormen. Denk aan die van Volkswagen. Monogrammen zijn vaak spannend en wekken nieuwsgierigheid op.
- Restruimte: logo’s waarbij gebruik wordt gemaakt van de restruimte zijn speels. In restruimte kan bijvoorbeeld een icoontje verwerkt worden waardoor het logo in een keer herkenbaar is, of juist het effect heeft dat je twee keer moet kijken.
- Knipoog: humor in een logo werkt. Het moet bij het merk passen, en een vooronderzoek is nodig, maar als dat het geval is, kun je elementen als karikaturen, dieren of mascottes verwerken in het logo. Of werken met woordspelingen en visuele grappen.
De typografie van je logo
De typografie is een cruciaal aspect bij het ontwerpen van een logo. Zoals de bekende grafisch vormgever en letterontwerper Gerard Unger zei: “A typeface will always be a kind of self-portrait of its design.”
Dit zijn een aantal stijlen die we vaker terugzien:
- Schreefletters: dit is een typografie met schreefjes aan het eind van de letterpoten. Dit type is klassiek en elegant.
- Schreefloze letters: letters zonder schreefjes, waardoor ze minimalistisch en strak ogen. Deze typografie kan een gevoel van eenvoud, duidelijkheid en universaliteit uitstralen.
- Handgetekend: met de hand ontworpen letters, maar ook illustraties, zorgen voor karakter, persoonlijkheid en nostalgie.
- Historisch: het gebruik van een letterstijl uit een bepaald jaar of periode creëert een gevoel van herkenning en nostalgie.
- Mix & match: door verschillende fonts bij elkaar te gebruiken, wordt een logo fris en speels.
- Hoofdletters: wil je kracht uitstralen, of een minimalistisch logo? Of beide? Dan is een logo met alleen hoofdletters een goede optie.
- Klein kapitaal: daar tegenover staat het gebruik van klein kapitaal (kleine letters). Voor een speels en toegankelijk effect.
Kleur(en) van je logo
Over het effect van kleuren op de mens is genoeg geschreven, zoals hier, door Emerce. Door deze impact moet het kleurgebruik zorgvuldig worden overwogen, want kleuren brengen niet alleen de merkidentiteit over, maar ook emoties. Ze moeten daarom in lijn zijn met jouw merkwaarden, maar ook aantrekkelijk zijn voor de doelgroep. Bij het ontwerpen van een logo moet rekening worden gehouden met contrast, de psychologische effecten en verschillende achtergronden. Uiteindelijk zorgen de gekozen kleuren voor consistentie en een krachtige visuele identiteit.
Extra elementen
Per ontwerp kun je extra elementen toevoegen. Iets speels of herkenbaars. Denk aan een minimalistische (lijn)illustratie die de naam van jouw zaak in het logo versterkt. Of een eventuele mascotte. Deze vertegenwoordigt de naam en het merk, maar kan ook voor ruis zorgen. Ten derde kun je denken aan animaties. Helemaal van nu. Deze zijn heel geschikt om door te voeren in de gehele branding waardoor je het verhaal achter het merk en het logo versterkt.
(On)herkenbaar logo?
Er zijn logo’s die ontzettend sterk zijn, maar niet per se laten zien wat het bedrijf doet. Denk aan Nike. Geen schoen te vinden in het logo. De kenmerkende vorm staat voor snelheid, niet letterlijk voor de producten die Nike aanbiedt. Toch is dit een uitzondering, want uit onderzoek blijkt dat beschrijvende logo’s (logo's die visuele ontwerpelementen bevatten die het type product communiceren) de merkperceptie van consumenten gunstiger beïnvloeden dan niet-beschrijvende logo's. Onderzoekers Jonathan Luffarelli (Montpellier Business School), Mudra Mukesh (Westminster Business School) en Ammara Mahmood (Lazaridis School of Business and Economics in Canada) analyseerden 597 bedrijven om deze vraag te beantwoorden en publiceerden de resultaten in Harvest Business Review. Ze ontdekten ook dat beschrijvende logo's de merkprestaties waarschijnlijk verbeteren, tenzij consumenten je dienst associëren met iets onaangenaams, denk aan een doodskistproducent. In dat geval is een niet-beschrijvend logo waarschijnlijk beter.
Uiteindelijk is een logo vooral bedoeld voor herkenning. Als je een goed marketingbudget hebt om je merk te lanceren, is een niet-beschrijvend logo een optie, anders kun je het beste laten zien wat je aanbiedt. Maar het allerbelangrijkste is dat je logo tijdloos is zodat het nog jarenlang (eventueel enigszins aangepast om mee te gaan met de tijd) inzetbaar is als de bouwsteen van je visuele identiteit.
Over Katja Brokke
Katja Brokke is senior copywriter en Head of Brandchef, een merkbureau dat vette logo’s, fijne huisstijlen en lekkere copy creëert voor restaurants, hotels, bars, drank- en foodconcepten.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.