FSIN: Foodservicemarkt groeide in 2022 met ruim 40%

Auteur: Redactie
Economie 10 januari 2023
FSIN: Foodservicemarkt groeide in 2022 met ruim 40%

De omzet van de foodservicebedrijven is in 2022 gestegen met ruim 40%, naar een omzet van €19,1 miljard. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het jaarlijkse FSIN Brunchcongres tijdens de Horecava. Ondanks nog geldende coronamaatregelen in het eerste kwartaal van 2022, zag de foodsector de omzet in 2022 herstellen naar bijna het niveau van voor de crisis. 

Consumenten keerden in 2022 massaal terug naar de horeca, nadat de laatste coronabeperkingen waren opgeheven. Ze hadden in coronatijd vooral het gevoel van ‘er even uit zijn’ gemist. De omzet van de Nederlandse foodservicesector is echter nog niet helemaal terug op het niveau van vóór de coronacrisis. De index kwam in 2022 uit op 97 en ligt daarmee dus nog 3% onder het niveau van 2019, hoewel er flinke prijsstijgingen waren in 2022.
Voor ondernemers in horeca, catering en fastservice was het daardoor nog geen jubeljaar te noemen. ‘’Hoewel de omzetten snel herstelden, kampte de sector met een groot personeelstekort. Veel zaken moesten zelfs één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. De totaalomzet van de sector had dus nog zeker 5% tot 10% hoger kunnen uitvallen’’, zegt Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland.

De totale uitgaven aan eten en drinken kwamen in 2022 uit op €66,3 miljard. Ongeveer 29% kwam voor rekening van Foodservice (horeca, catering en gemak), de rest werd verkocht door retailkanalen zoals supermarkten, speciaalzaken en nieuwe retailvormen zoals delivery en gemakswinkels. 

Voor 2023 verwacht het FSIN dat de omzet van de buitenshuissector zich weer volledig gaat herstellen en uitkomt op ongeveer €20,4 miljard. De gas- en energieprijzen, die veel invloed hebben op de portemonnee en dus het besteedbaar inkomen van de Nederlanders, blijven een onzeker factor. Los van de economische ontwikkelingen zorgt het gedrag van de Nederlanders ervoor dat de consumentenwaarden op groen staan wat betreft bestedingen aan buitenshuis eten en drinken. ‘’Nederlanders – en zeker de jongere generaties – eten en drinken steeds vaker buiten deur. Dat hoeven geen uitgebreide diners te zijn. Een hapje buiten de deur eten of een koffie op het station worden net zo goed als genietmomenten buiten de deur ervaren. Die genietmomenten worden steeds belangijker, zeker voor de jonge generatie die met veel tijdsdruk te maken hebben. Eten en drinken helpt hen om even te ontsnappen aan de gejaagdheid van onze samenleving’’, legt Inga Blokker uit.

Toelichting totstandkoming marktcijfers

Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) brengt jaarlijks de cijfers in kaart voor de totale foodsector. De foodservicecijfers komen tot stand in samenwerking met Foodstep. IRI levert input voor de cijfers over pompshops, supermarkten, gemakswinkels en drogisterijen. Daarnaast voert het FSIN gesprekken met diverse marktpartijen voor een sluitend beeld. Verspreid over het jaar publiceert FSIN al deelonderzoeken die aan de totaalcijfers bijdragen, zoals FSIN Dossier Delivery dat in december 2022 werd uitgebracht. De cijfers betreffen alleen de omzet van eten en drinken. Bij supermarkten gaat de totaalomzet dus over de omzet exclusief tabak en non-food categorieën. De marktcijfers over 2022 zijn gebaseerd op week 1-48 met een inschatting van week 49-52. Periode 13 moet nog worden verwerkt. Definitieve cijfers kunnen daardoor nog licht hoger of lager uitvallen als periode 13 volledig is verwerkt.

---

Over het FSIN

Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is in 2003 door leidende bedrijven in de foodservicemarkt opgericht als onafhankelijk kennisplatform. Het kennisinstituut streeft naar de verdere professionalisering van de markt voor buitenshuisconsumptie. Het FSIN is een groeiende vereniging met 225 aangesloten bedrijven, waaronder grossiers, fabrikanten en outlets. Het FSIN analyseert en duidt de toekomst van de totale foodmarkt aan de hand van cijfers en trends in alle hoofd- en subkanalen, zowel Out of Home als At Home.

Overig nieuws