De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van ontbijt, en niet alleen op het gebied van gezondheid. Waar het ontbijt 'vroeger' altijd thuis en in de ochtend werd gegeten, gaan we nu ook geregeld buiten de deur ontbijten. McDonald's, Yoghurt Barn, The Breakfast Club, allerlei concepten rondom ontbijten buiten de deur zijn de afgelopen jaren opgestaan. Ook ontbijten we op ieder moment van de dag en op elke gewenste locatie. Hierdoor ontstaat de all day breakfast en de breakfast on demand cultuur.
Ontbijt op de kaart
Met een ontbijtoptie op je menukaart creëer je een extra eetmoment in jouw zaak dat inspeelt op de gezondere keuze van je gast. Trek het ontbijtmoment door op je kaart zodat je een gast ook om 16.00 uur nog een optie biedt om gezonde lekkere snack te eten.
In de mise-en-place zijn dit soort concepten zeer makkelijk te verwerken en behoeven weinig tijd aan voorbereiding. Daarnaast kun je met de ingrediënten spelen in de mix van je kosten zodat je een relatief margerijk product op je kaart toevoegt.
Blijvend populair zijn concepten rondom zuivel met lekkere, gezonde en kleurrijke toppings. Hier kun je yoghurt voor gebruiken, hangop, of kwark. Maar je ziet ook meer opties zoals Skyr. Als je gewone zuivel vervangt door Arla Skyr biedt je namelijk meer eiwitten wat goed aansluit op de wensen van de gast. Tevens kun je de Skyr opkloppen waardoor je 30 procent meer massa maakt. De opgeklopte Skyr houdt extra volume en blijft stevig gedurende zeker twee dagen, hierdoor kun je van te voren makkelijker wegzetten in de voorbereidingen.
Je kunt meerdere opties aanbieden, denk aan de ‘breakfast bowl’ of biedt een ‘pick and mix’ concept. Hierdoor kun je jouw gasten een kant-en-klare oplossing bieden of juist het stukje beleving meegeven aan tafel met een stukje keuze toppings in combinatie met servies.
Breakfast bowls
De trend van dit moment. Lekker èn erg instagrammable. Als je uitgaat van het principe zuivel+toppings kun je de bowl opbouwen in verschillende variaties. Zorg ervoor dat je verschillende soorten kiest van de wat veiligere bowl, tot de kleurrijke spannende bowl. Bijvoorbeeld de tropical bowl waarbij je skyr combineert met mango-coulis, kokos, ananas, cacao-nibs en granola. Of gebruik als basis een kwark met groene thee poeder, appelpartjes, walnoten en kaneel. Het principe is simpel: basiszuivel plus toppings (fruit, krokantje, coulis). Maak ze lekker en kleurrijk, zodat jouw gasten het ook willen posten op hun social media. Maak je kaart zo dat je genoeg keuze biedt, maar houd het beperkt om derving in je ingrediënten te voorkomen. Zorg dat je altijd een optie aanbiedt die inspeelt op de huidige dieetwensen zoals lactose vrij of vega(n). Door vaker te wisselen van bowls blijven je gasten nieuwsgierig naar jouw combinaties.
Pick & Mix concepten
Kies voor beleving door het geheel als pick & mix concept aan te bieden. Je gasten kunnen zelf hun basis zuivel kiezen, geef hierbij altijd een optie op lactose vrij en vega(n) om zo al je gasten te kunnen bedienen. Daarnaast kun je een lijst aan toppings bieden onderverdeeld in fruit, groente, krokantjes en coulis (fruit/groentesauzen). Geef binnen elk segment een select aantal opties om zo overdaad aan keuze te beperken. Serveer de zuivel in een mooie kom op een plateau met daarbij kleinere bakjes met de garnituur. Portioneer de garnituren goed, om derving te beperken, mocht de gast niet alle garnituren opeten. Deze gerechten kun je ook ‘to go’ aan bieden. Zorg dan voor duurzame disposables en schep de gekozen producten in de beker voor onderweg.
Arla Pro. Natuurlijke zuivelproducten voor de food professional.