De horecabranche is momenteel onrustig. Inflatie, personeelstekort, hoge energiekosten en de naweeën van corona oefenen invloed uit op de sector. In deze interviewreeks delen zes personen hun visie op de toekomst van de horeca. In dit tweede interview: Adjiedj Bakas.
De flamboyante trendwatcher en (co-)auteur van de boeken Happynomie (met Vinco David) en Het Handboek Hybride Werken spreekt met de top van het bedrijfsleven en van de politiek en helpt de mensheid te leven met de megatrends van nu en straks. Maar Adjiedj brengt de mensen ook “hoop en troost.” Een monoloog.
“Meer Nederlanders worden flexitarisch, vegetarisch of veganistisch, maar we blijven in meerderheid vlees eten. Onze hersens hebben zeven keer meer energie nodig dan de rest van ons lichaam, daarom moeten we dierlijke eiwitten blijven eten. In Singapore heb ik onlangs kweekvlees gegeten. Ik proefde geen verschil, het was heerlijk. Het is bij een hoge productie veel goedkoper om te produceren in vergelijking met echt vlees. In Nederland wordt op twee plekken geëxperimenteerd met het produceren van kweekvlees, het mocht tot voor kort echter niet geproefd worden. Kweekvlees is in heel Europa verboden, maar proeverijen worden in Nederland mogelijk vanaf dit najaar. Dit betekent dat de mogelijkheid om vlees te produceren zonder dat er een dier geslacht hoeft te worden, steeds dichterbij komt voor de Nederlandse horeca en retail. Om kweekvlees te produceren worden stamcellen uit het achterste gedeelte van een dier, zoals een koe, gehaald. Deze stamcellen worden vervolgens in een laboratorium gekweekt met behulp van aminozuren, suikers en zuurstof, totdat ze zich ontwikkelen tot vet- en spiercellen, oftewel vlees. Dit hele proces duurt ongeveer drie maanden. Het leuke is dat we op die manier ook vlees van allerlei diersoorten kunnen eten die hier anders niet snel gegeten worden, zoals krokodillen- of tijgervlees. Door de internationalisering van Nederland willen wij meer nieuwe ‘dingen’ proeven.”
Thuiswerken
“Thuiswerkers zullen vaker gezelligheid opzoeken in de horeca omdat zij onder de mensen willen zijn. De branche moet daarop inspelen door hen bijvoorbeeld een abonnement aan te bieden waarbij zij een maandelijks bedrag betalen om er altijd te kunnen zitten, of een dag- of uurtarief laten betalen. Thuiswerkers een bepaald aantal consumpties per dag laten betalen is ook mogelijk. Je wilt niet dat zij op een dag alleen één koffie drinken maar wel gebruikmaken van alle voorzieningen, daarom verwacht ik veel concepten die daarop inspelen. Ook moet de horeca zich voorbereiden op de domibo: de donderdagmiddagborrel. Meer mensen gaan op vrijdag thuiswerken of houden die dag vrij, waardoor de bedrijfsborrel verplaatst naar donderdag.”
Personeelstekort
“Horecapersoneel wordt deels vervangen door robots. Zij zijn nooit ziek, gaan nooit op vakantie en zijn geen lid van de FNV. In Fort Worth, Texas, opende McDonald’s eind vorig jaar een volautomatisch testrestaurant. Men kan er hamburgers bestellen en afhalen zonder één mens te ontmoeten. De technologie achter robots ontwikkelt zich snel. Ze krijgen menselijke gezichten en kunnen een knipoog geven. In Hongkong draait een restaurant op robots die de dimsum ‘persoonlijk’ aan tafel brengen en nog veel meer kunnen, zoals verjaardagsliedjes zingen. In de toekomst moeten gasten een toeslag betalen om door een echt mens te worden geholpen. Ook robotchefs doen hun intrede in restaurants en kunnen in elk restaurant precies hetzelfde gerecht bereiden. Een recept van een bekende chef kan gehuurd worden en vervolgens hoeven alleen de ingrediënten te worden klaargezet. Dat werkt als een soort Spotify, in China en Japan bestaat dit al. De robot koop of huur je.”
“Eten thuisbezorgen is duur en het rendement is laag. Uber Eats lanceerde eind vorig jaar een robotbezorgservice in Miami met zelfsturende auto’s. Dat gaan we over tien jaar veel zien. Bezorgplatforms blijven aanwezig, wij halen ons eten ook niet direct bij de boer maar bij de supermarkt omdat we lui zijn. Er komen wel lokale bezorgplatforms bij die de monopoliepositie van de huidige platforms doen wankelen. In Almere is dit al het geval.”
“In de VS en Duitsland zijn veel pensionado’s weer aan het werk. Dat kan verschillende redenen hebben; financiële, verveling of als smoes om niet op de kleinkinderen te hoeven passen. Ze vinden het leuk om zichzelf uit te laten. Bedrijven moeten daarom in andere vijvers gaan vissen. In Dingolfing, Duitsland, heeft BMW een montagehal gebouwd, speciaal voor de vijftigplus werknemers vanwege de vergrijzing. Daar draait de loopband bijvoorbeeld iets langzamer en zijn er meer plaspauzes. Zij kunnen daar wel tot hun tachtigste de handen uit de mouwen steken. Zoiets kan worden vertaald naar de horeca.”
Verkoopprijzen
“De inflatie is hoog, maar de lonen groeien daar uiteindelijk in mee. De horeca wordt geen privilege van de rijken. Ook de groeiende economie van China zorgt voor meer Chinese gasten in de Nederlandse horeca. Horecaondernemers in toeristengebieden moeten daarop voorbereid zijn en betaalopties als Alipay en WeChat Pay accepteren. Verder voorzie ik een duurdere zorg. Omdat dit te duur wordt, krijgen zorgverzekeraars in de toekomst meer toegang tot privédata waardoor sneller kan worden ingegrepen bij bijvoorbeeld alcoholmisbruik, wat de zorg duurder maakt. Dat zorgt uiteindelijk voor een lagere alcoholconsumptie in de horeca.”