Het omzetvolume van de horeca is in 2009 met 7,4 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. De volumekrimp was tweemaal zo groot als in 2008. Sinds het begin van de waarneming, in 1993, is een dergelijke daling van het omzetvolume in de horeca niet voorgekomen. Omdat de prijzen gemiddeld met 2,2 procent stegen kwam de omzetdaling in 2009 in totaal uit op 5,3 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
*Grootste daling hotels en cafés*
De omzetdaling was het grootst bij hotels en cafés. In vergelijking met 2008 daalde de omzet van hotels met bijna 9 procent. Door de economische crisis kwamen minder zakelijke klanten en liep het aantal conferenties terug. Cafés behaalden 7,5 procent minder omzet in 2009. Consumpties werden gemiddeld 4,6 procent duurder. Het omzetvolume lag 11,5 procent lager dan een jaar eerder. Bij de restaurants daalde het omzetvolume in 2009 met 7,4 procent.
*Omzetgroei bij cafetaria's*
In tegenstelling tot de overige branches in de horeca realiseerden cafetariaÂs een omzetgroei in 2009. De omzet nam met 1,3 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Deze omzetgroei is geheel toe te schrijven aan gestegen prijzen, want de omvang van de omzet daalde met 0,9 procent.
*Slechter vierde kwartaal*
Ook in het vierde kwartaal 2009 is het omzetvolume van de horeca 7,4 procent lager uitgekomen dan een jaar eerder. De prijzen stegen 1,9 procent. De omzet daalde in het vierde kwartaal hierdoor met 5,7 procent.
~Frank Lindner~
Omzet horeca 2009: krimp van 5,3 procent
25 februari 2010