Rotterdam is een nieuwe burger hotspot rijker. Chef-kok Diego Buik, bekend van Diego’s Burgers en De Duurste Burger Ter Wereld, heeft zijn nieuwe zaak Smash geopend onder bioscoop Pathé aan het Schouwburgplein.
De smashburger trend die is overgevlogen vanuit de Verenigde Staten, is tegenwoordig niet weg te denken uit het Europese straatbeeld. De zaken schieten als paddenstoelen uit de grond, maar chef-kok Diego Buik en medeoprichter Ronald Schoonrok maken zich geen zorgen om de concurrentie. Buik: "Bij Smash geldt: ‘simplicity is key’. Dat betekent niet te veel poespas om de burger heen, wat je veel ziet in steden als Amsterdam, Antwerpen of Berlijn, met flessen natuurwijn en vele opties op het menu. De kern van Smash draait om het serveren van de ultieme, betaalbare smashburger: met versgebakken broodjes, kwalitatief vlees, sauzen en toppings.’’
Het menu bestaat uit drie burgers (zowel vlees als plant-based te bestellen), friet, softijs en drankjes. "Rotterdam is een kleurrijke stad en we vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. We hebben daarom gekozen om alle drie de burgers als vlees -en plantaardige optie aan te bieden en het vlees is halal." Voor de plant-based burger hebben de Rotterdamse ondernemers de handen ineengeslagen met Beyond Meat, de Amerikaanse producent van vleesvervangers. De vegan burgers worden gemaakt met plantaardige gehakt, bestaande uit boordevol eiwitten.
Branding met 80’s en 90’s
Geen succesvol merk, zonder herkenbare branding. De look and feel van Smash is geïnspireerd op een Amerikaans diner, gemixt met de onmiskenbare 80’s en 90’s stijl. Van arcadekasten en rode stoelen tot een kunstwerk van smashed Coca-Cola blikjes. Buik: "Ronald en ik zijn allebei opgegroeid in de jaren ‘80 en ‘90 en we wilden elementen laten terugkomen uit onze eigen jeugd. Denk aan een skatebaan of de arcadehal.’’ Ronald zegt: ‘’Met deze identiteit willen we meer zijn dan een restaurant en een plek worden waar mensen samenkomen. Door evenementen te organiseren, en (lokale) partnerships aan te gaan, willen we onze community verrijken en de burgercultuur in Nederland vormgeven. Als eerste stap hebben we voor onze campagne een fotoshoot gedaan samen met echte Rotterdammers en onze merchandise. Je ziet dat dat al goed werkt voor de herkenbaarheid in de stad."
Building the smashing community
Buik en Schoonrok hebben een tijdje moeten wachten op hun allereerste zaak in Rotterdam, maar met hulp van investeerders via het crowdfunding platform Crowd About Now heeft het Rotterdamse duo 92.000 euro opgehaald. "We zijn de afgelopen maanden druk bezig geweest met de verbouwing. We hebben momenteel 40 zitplaatsen binnen en vanaf het voorjaar ook een groot terras zodat je kunt genieten van een heerlijke burger in de zon. Zonder onze investeerders hadden we dit avontuur nooit kunnen aangaan", aldus Buik. De visie van Smash is hét smashburger merk van Nederland te worden. Dat betekent vestigingen in meerdere Nederlandse steden en foodtrucks op festivals.
Over Smash
Smash gaat over het creëren van een onvergetelijke ervaring rondom het genot van het eten van burgers. Een smashburger zoals een burger bedoeld is. Verse bun, kwalitatief (halal vlees), saus en toppings. De vertrouwde kwaliteit van Chef Diego Buik, vertaald naar een diner-concept. De eerste flagship store is onlangs geopend aan het Schouwburgplein in Rotterdam en van woensdag tot en met zondag geopend van 12.00 - 22.00 uur. De ambitie van Smash is uitbreiden naar meerdere (pop-up) vestigingen in binnen - en buitenland.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.