Onlangs startten een aantal partijen de campagne 'Duurzame vis op de kaart'. Voor ondernemers en koks in de horecabranche staan nu een aantal gratis bijeenkomsten op de agenda om meer te weten te komen over deze campagne. De actie heeft als doel meer duurzame vis op de menukaarten van Nederlandse horecagelegenheden te krijgen. Tijdens de informatiebijeenkomsten komen horecaondernemers meer te weten over de campagne en men hoort tevens wat de voordelen zijn van deelname.
*Voorwaarden*
De campagne houdt onder meer in dat horecagelegenheden zich laten certificeren voor het MSC-keurmerk, dat het assortiment voor minimaal dertig procent uit vis uit de groene kolom van de VISwijzer en/of MSC-gecertificeerde vis bestaat, dat er in de periode mei tot september minimaal een gerecht met vis met het MSC-keurmerk op de kaart staat en dat er geen ernstig bedreigde soorten zoals paling, blauwvintonijn en zwaardvis worden geserveerd.
Speciaal voor restaurants heeft MSC de mogelijkheid gecreëerd om zich online te laten certificeren. Hierdoor wordt het certificeringsproces sneller en goedkoper.
*Gespreide bijeenkomsten*
De bijeenkomsten vinden plaats:
maandag 29 maart, 14.00-16.00 uur, Nieuwegein
maandag 12 april, 14.00-16.00 uur, Amsterdam
maandag 19 april, 14.00-16.00 uur, Rotterdam
maandag 26 april, 14.00-16.00 uur, Eindhoven
Aanmelden voor de bijeenkomsten kan "via de website van de campagne":http://www.duurzamevisopdekaart.nl/, waar ook aanvullende informatie staat over de campagne en over de online certificering.
*Initiators*
Partijen die de campagne voeren zijn: Koninklijke Horeca Nederland, het Wereld Natuur Fonds, het Marine Stewardship Counsil, Fishes, de stichting Vis & Seizoenen, Stichting De Noordzee en Euro-Toques.
Foto: Frank Lindner
~Frank Lindner~
Infomiddagen duurzame vis in de horeca
9 maart 2010