De directeur van een keurig viersterrenhotel liet zich onlangs ontvallen dat porno 'behoorlijk' populair is op de hotelkamer. Zijn gasten wensen, zo zei hij, erotiek op het videokanaal. Toch biedt het hedendaagse TV-scherm ook veel ander vertier: de interactieve diensten rukken op.
Inter-Continental Hotels and Resorts geeft als eerste internationale hotelketen haar gasten toegang tot Internet via de TV op de kamer. Vooralsnog betreft het een proef waarvoor drie hotels zijn uitgezocht: Hotel Inter-Continental Dubai, May Fair Inter-Continental London en Hotel Inter-Continental London. Later dit jaar volgen hotels in Frankfurt, New-York en Seoul.
Populaire pagina's
De hotels waarvan sprake is, hebben Guestlink International Ltd in de arm genomen. Deze aanbieder levert de gasten, volgens Inter-Continental, 'een snelle en makkelijke toegang tot de meest gewilde pagina's op Internet'. Die pagina's zijn 'gedownloaded' in een hotelcomputer ten behoeve van een snelle toegang. De gasten maken gebruik van de bestaande afstandsbediening van hun TV om de - door het hotel vooraf geselecteerde (!) - websites op te roepen. Surfen is er dus niet bij.
De informatie die beschikbaar is, bevat ondermeer de inhoud van grote internationale kranten en tijdschriften; het laatste nieuws van de aandelenmarkten; en wetenswaardigheden voor reizigers. Mocht er bijvoorbeeld een aanzienlijke groep Nederlanders in zo'n hotel logeren, dan kan natuurlijk ook de Volkskrant of de Telegraaf in de computer gezet worden. 'Internet is uitgegroeid tot een mondiaal fenomeen,' aldus Henri Blin van Inter-Continental. Hij is algemeen directeur en vice-president 'operations' voor de hotels van Inter-Continental in de Verenigde Arabische Emiraten. 'Het is niet meer dan logisch dat wij daarin meegaan. Ons hotel in Dubai is een ideale locatie voor de eerste proefnemingen. In dat deel van de wereld bestaat namelijk bij internationale en regionale zakenmensen een grote behoefte aan dergelijke faciliteiten.'
Geen aanpassingen
Ook al heeft Inter-Continental het voortouw genomen in een wereldwijde introductie van Internet op de hotelkamer, in ons eigen Europa hebben een paar 'individuele' hotels al eerder het TV-kastje betoverd. Thorn Institutional Business heeft inmiddels vier Europese hotels uitgerust met Internet, in samenwerking met MAID. 'Wij zijn de eerste leverancier van interactieve diensten die in Europa Internet via het bestaande Guestlink systeem kan introduceren op de televisie zonder dat daarvoor op de hotelkamer aanpassingen nodig zijn,' zegt Han Kettenis, Sales & Marketing Manager van Thorn.
Men wil dus, ten aanzien van Internet, zoveel mogelijk gebruik maken van het bestaande televisienetwerk van het hotel. Als 'instrument' ligt dan de normale afstandsbediening voor de hand. De hôtelier kan evenwel ook kiezen voor een andere optie: een infrarood toetsenbord; door de gast af te halen bij de receptie. Volgens Thorn zullen de komende maanden de eerste hotels in De Benelux uitgerust gaan worden met Internet. Of Nederland daarin voorop zal lopen, is nog maar de vraag. Volgens informatie uit betrouwbare bron hebben de grote hotels in ons land, zoals Okura, nog niet echt veel belangstelling.
De toekomst
Mondiaal, occidentaal of Nederlands, ... De hotels lopen wel allemaal warm voor 'videogames'. Thorn heeft reeds meer dan veertig Europese hotels voorzien van Nintendo-spelletjes. Het Garden hotel en het Golden Tulip Barbizon hotel te Schiphol bijten in de Benelux de spits af.
De interactieve minibar is ook al aardig ingeburgerd. De minibar die Thorn in samenwerking met AMS (leverancier van ROBO bar) op de markt brengt, wordt door middel van de televisie verbonden met het Guestlink systeem. Alle 'minibar transacties' worden zo automatisch geregistreerd. En de toekomst biedt nog meer interactief moois: straks kan de hôtelier kiezen voor 'energiemanagement' via het Guestlink systeem. Volgend jaar waarschijnlijk al. De techniek schrijdt voort, met grote passen. De hôtelier holt mee, ... als het goed is?
Auteur: Arno Bijnagte
HM30JAAR HM301997