Nocto heeft recentelijk een half miljoen euro aan financiering binnengehaald om het horeca social media platform te perfectioneren, het team te laten groeien en om deze zomer na Rotterdam verder uit te breiden naar Breda, Utrecht, Amsterdam en andere grotere steden in Nederland. De organisatie lanceert op 22 juli officieel de horeca-app in Den Haag en Rijswijk. Nocto, gevestigd in Rotterdam, is een data gedreven social media platform dat is ontworpen om consumenten, horecagelegenheden, evenementen en merken met elkaar te verbinden. Op de app zijn het de consumenten die foto's en video's delen vanuit de locaties en evenementen. Deze content is zichtbaar voor zowel hun volgers als gebruikers binnen tien kilometer. Voor het eerst worden consumenten beloond voor het plaatsen door middel van een digitale token, de Noc. Noc's kunnen worden besteed aan aanbiedingen en deals van horecagelegenheden. Zo creëert het bedrijf een win-winsituatie voor de consument en de horeca. Met het zakelijke platform van Nocto kunnen horecabedrijven en merken hun consumenten leren kennen via demografische gegevens en gedragsinzichten, evenementen promoten, deals aanbieden en hun bedrijf efficiënt in de markt zetten. Met het opgehaalde geldbedrag wil Nocto het platform optimaliseren, nieuwe functies introduceren en verder uitbreiden door Nederland.
Financiering voor technische ontwikkelingen en marketing
De noodzaak om de horeca te optimaliseren is in de nasleep van de coronacrisis alleen maar toegenomen. De wereldwijde pandemie heeft en had een nadelige economische impact op de horeca, namelijk het omzetverlies door diverse overheidsmaatregelen. Nu restaurants, bars en cafés weer open zijn en met deze nieuwe investering, is Nocto klaar om uit te breiden en om de gastvrijheidservaringen voor haar consumenten en bedrijven continu te verbeteren. De 500.000 euro aan financiering wordt gebruikt om het tech- en operations-team te laten groeien en versterken en om te investeren in marketing naar consumenten. “Corona heeft de horeca voor altijd veranderd. Deze crisis is voor Nocto de uitgelezen kans om de horeca te ondersteunen door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen”, aldus David Franzén, CEO van Nocto. De financiering word verzorgd door Ipronto en 4Innovations. Naast hun contante bijdrage, verbindt 4Innovations Nocto met hun technische partner voor toekomstige technische ontwikkelingen. Momenteel is de focus van Nocto gericht op de Nederlandse markt, maar uitbreidingen naar Curaçao en andere internationale steden worden gezien de schaalbaarheid van het product ook al onderzocht.
Up-to-date inzichten voor consumenten en horecabedrijven
De start-up werd in 2017 opgericht door CEO David Franzén en COO Mark Brouwers, toen ze zich realiseerden dat bestaande sociale mediaplatforms geen up-to-date inzichten konden bieden aan consumenten om weloverwogen beslissingen te nemen over waar ze hun tijd willen doorbrengen. Daarnaast merkten ze dat de tijd, het geld en de moeite die horecabedrijven steken in het bereiken van hun doelgroepen dringend aan optimalisatie toe was. “De wereld wordt steeds digitaler en datagedreven. We ontdekten dat horecabedrijven en merken niet het volledige potentieel van data en marketing benutten”, aldus Mark Brouwers, COO van Nocto. Nocto levert een oplossing voor deze problemen en streeft naar het creëren van een naadloze en plezierige gastvrijheidservaring voor haar gebruikers en het maximaliseren van de inkomsten van haar klanten.