Bij restaurants die de mogelijkheid aanbieden om via internet te reserveren gaat inmiddels 20 procent van het totale aantal boekingen online. Dit concludeert Seatme.nl op basis van een analyse onder de 250 restaurants die aangesloten zijn op haar eigen platform, gedurende de eerste zes maanden van dit jaar. De verschillen tussen de onderzochte restaurants zijn behoorlijk groot. Bij het restaurant met het grootste aandeel online reserveringen gaat het al om de helft van het totaal.
*Besparen op personeel*
Door het automatiseren van de online reserveringen via Seatme besparen restaurants veel kosten, onder andere op personeel. Bij sommige restaurants lopen de besparingen na implementatie van de programmatuur van het horeca ICT-bedrijf op tot honderden euros per maand.
*Vindbaarheid*
De verschillen tussen het aantal online reserveringen per restaurant hangt niet zozeer samen met de vestigingsplaats van het restaurant maar wel met de kwaliteit van de eigen website van het restaurant en de vindbaarheid van de reserveringsmogelijkheid hierop. Ook de doelgroep van het restaurant speelt een rol, zo concludeert het bedrijf.
*Inlopen*
Uit de analyse blijkt dat restaurants de achterstand op dit gebied ten opzichte van bijvoorbeeld hotels aardig inlopen. SeatMe verwacht op basis van haar analyse dat het aandeel van de online reserveringen in de komende 12 maanden kan groeien tot 25% van het totaal (onder restaurants die online reserveren aanbieden).
~Frank Lindner~
Online restaurantreserveringen in opmars
13 juli 2010