In augustus opent het boutiquehotel The Diamond zijn deuren aan het bruisende Leidseplein in Amsterdam. Dit veelbesproken hotel, ontworpen door architect Roberto Meyer, brengt tevens de Heineken Hoek als grand café terug, volledig gerestyled en klaar om nieuwe horecageschiedenis te schrijven. The Diamond zal gefaseerd openen, waarbij na augustus meer nieuwe concepten in het hotel worden geïntroduceerd.
De Heineken Hoek is al decennia een begrip aan het Leidseplein. Om die iconische status te onderstrepen, is bij de ontwikkeling van het nieuwe boetiekhotel The Diamond van meet af aan ruimte gehouden om de Heineken Hoek volledig aangepast volgens de modernste maatstaven terug te brengen. Als vertrouwd kunnen bezoekers hier genieten van een kop koffie, lunch, diner of een gezellige borrel op het terras. De uitgebreide menukaart, het fraaie nieuwe interieur en uiteraard de unieke locatie maken dat de Heineken Hoek nu én in de toekomst voor iedereen een van de meest kenmerkende Amsterdamse café blijft.
The Diamond wordt gerund als joint venture tussen ervaren horeca- en hotel exploitanten Yip Group en Q Hospitality Group. Het huidige managementteam bestaat uit negen personen, waaronder executive chef Thomas Kooijman, die verantwoordelijk is voor alle keukens in The Diamond en chef van de Heineken Hoek Enrico Westkamp. Mathilde van der Weerd, die meer dan een jaar geleden begon als pre-opening manager, zal de dagelijkse leiding op zich nemen als directeur van zowel The Diamond als de Heineken Hoek. Van der Weerd zegt: “De diversiteit van de verschillende, nog te openen, food & beverage concepten, gecombineerd met de exclusiviteit van het hotel, maakt dit een unieke kans als liefhebber van gastvrijheid”.
Het team van The Diamond is jong en energiek, met een gedeelde passie voor de stad Amsterdam en culinaire ervaringen. Ze delen de ambitie om bezoekers te laten ontspannen, ontdekken en genieten van de unieke charme van de stad. De heropening van de Heineken Hoek sluit naadloos aan bij deze visie. “De uitnodigende uitstraling en altijd geopende deuren maken dat iedereen altijd welkom is. De Heineken Hoek heeft een rijke geschiedenis en wij willen daar nieuwe hoofdstukken aan toevoegen. Van ontbijt tot laat in de avond blijft dit een ontmoetingsplek voor zowel Amsterdammers als bezoekers van de stad”, aldus Van der Weerd.
Uniek design
The Diamond wordt nu al gezien als een van de meest besproken hotels in de hoofdstad. Architect Robert Meijer heeft gekozen voor een ontwerp dat een integraal onderdeel vormt van de stedelijke vernieuwing van het Leidseplein en omgeving. De bouwhoogte sluit aan bij de omliggende bebouwing. Tegelijkertijd vertelt het design het verhaal van de stad waarin ooit de handel in edelstenen hoogtij vierde. Dit thema komt tot leven door de glinsterende glazen gevel, geïnspireerd door de beroemde Koh-I-Noor diamant. De 36 luxueuze kamers zijn ingericht met zorgvuldig samengesteld meubilair en bieden een unieke mix van internationale verfijning en hedendaags Nederlands design.
Interieur Heineken Hoek
Het interieur van de vernieuwde Heineken Hoek is verzorgd door Woodfever Hospitality Interior. Zij hebben het iconische gevoel van de Heineken Hoek gecombineerd met een moderne twist. De bar vormt het middelpunt en biedt een warme, uitnodigende sfeer met houten details, klavergaas en glas-in-lood elementen, terwijl moderne LED-verlichting, spiegels zorgen voor een frisse, hedendaagse uitstraling.
Fotografie: Denise Valk