Waarom snelle werving voor het terrasseizoen niet de beste keuze is

Auteur: Redactie
Branded Content 13 april 2023
Waarom snelle werving voor het terrasseizoen niet de beste keuze is

Met het terrasseizoen in aantocht, zijn veel horecaondernemers volop bezig met de voorbereidingen om de verwachte drukte op te vangen. Echter, het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel kan een uitdaging zijn vanwege het huidige tekort. Snelle werving is niet altijd de beste keuze. Jaap Wijnings, adviseur bij Please, een HR-dienstverlener voor ondernemers in de horeca, legt uit waarom.

Een doordachte aanpak voor het terrasseizoen

“Het is van groot belang om niet alleen te focussen op tijdelijke oplossingen voor de korte termijn, maar ook te investeren in duurzame oplossingen voor de lange termijn”, zegt Jaap Wijnings. Hij benadrukt het belang om niet alleen te kijken naar het financiële plaatje van je horecazaak, maar ook naar de toekomst.

3 tips om te bouwen aan een sterk team in de horeca

Jaap geeft drie waardevolle tips om te investeren in een duurzaam personeelsbeleid dat niet alleen helpt om voldoende personeel aan te trekken, maar ook om ze te behouden en te motiveren.

Tip 1: Bied gepersonaliseerde arbeidsvoorwaarden

“Een belangrijk aspect van een duurzaam personeelsbeleid is het afstemmen van de arbeidsvoorwaarden op de wensen van je team”, adviseert Jaap. “Passen deze nog wel bij jouw werknemers? Ga in gesprek met je personeel en vraag wat zij belangrijk vinden. De jongste generatie op de arbeidsmarkt, Gen Z, hecht bijvoorbeeld veel waarde aan flexibiliteit en vrijheid in hun werk, terwijl vaste krachten een vast salaris, vakantiedagen en pensioenopbouw belangrijk vinden.”

“Door rekening te houden met deze verschillende behoeften en hierop in te spelen in je arbeidsvoorwaardenpakket, kun je jezelf onderscheiden als werkgever en aantrekkelijker zijn voor potentiële werknemers” weet Jaap. Please biedt bijvoorbeeld een handige planningstool waarmee werknemers zich kunnen inschrijven op open diensten om zo flexibiliteit te bevorderen."

Tip 2: Investeer in de kwaliteit van je personeel

“Het succes van je horecazaak valt of staat met goed personeel”, benadrukt Jaap. “Het investeren in een goede onboarding, duidelijke communicatie en regelmatige training is daarom cruciaal. Zorg ervoor dat je personeel precies weet wat er van hen wordt verwacht en hoe zij hun werkzaamheden kunnen uitvoeren op een manier die past bij de visie en waarden van jouw bedrijf. Een digitaal onboarding- en communicatiesysteem zoals Aybler kan hierbij helpen. Blijf ook aandacht besteden aan de ontwikkeling van je personeel, zodat zij zich kunnen blijven verbeteren en gemotiveerd blijven om bij jouw zaak te blijven werken.”

Tip 3: Besteed personeelszaken uit aan een expert

“Het inschakelen van een werkgeverspartner kan een slimme zet zijn voor horecaondernemers die willen investeren in duurzaam personeelsbeleid”, vervolgt Jaap. “Je doet je boekhouding toch ook niet zelf? Een werkgeverspartner kan ondersteuning bieden bij HR-zaken, zoals contractbeheer, salarisadministratie, verzuimbegeleiding en juridische zaken.”

"Bovendien maken werkgeverspartners vaak gebruik van hun expertise en netwerk om je te helpen bij het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel. Zo kunnen zij bijvoorbeeld vacatures uitzetten op diverse kanalen en helpen bij het selectieproces. Jaap: “Bij Please merken wij dat onze klanten weer meer tijd en ruimte krijgen om zich te richten op de operationele aspecten van hun horecazaak, terwijl ze tegelijkertijd bouwen aan een professioneel en goed georganiseerd personeelsbeleid.”

Duurzaam personeelsbeleid

Het investeren in een duurzaam personeelsbeleid is van groot belang voor horecaondernemers om succesvol te zijn op de lange termijn. Door arbeidsvoorwaarden af te stemmen op de wensen van je team, door te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en door een werkgeverspartner in te schakelen, kun je jezelf onderscheiden als werkgever en aantrekkelijk zijn voor potentiële werknemers.

Het vinden en behouden van gekwalificeerd personeel kan een uitdaging zijn, maar met de juiste aanpak en investeringen in je personeelsbeleid, kun je een solide team opbouwen dat bijdraagt aan het succes van je horecazaak.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

 

Overig nieuws