15 procent van de restaurantreserveringen in Nederland is een no-show. Dat blijkt uit de jaarlijkse Restaurant Monitor, uitgevoerd door BookDinners. 88 procent van de respondenten geeft aan minimaal evenveel en zelfs ook vaker een restaurant te willen bezoeken in 2024.
Helaas annuleren gasten nog steeds te weinig als ze onverhoopt hun reservering niet na kunnen komen. En dat is een groot probleem voor de Nederlandse restaurantsector. Daarom start BookDinners de bewustwording campagne: ‘Wees welkom of annuleer!’
BookDinners voerde voor het vijfde opeenvolgende jaar de Restaurant Monitor uit. Middels een online onderzoek, met meer dan 1.250 respondenten, geeft BookDinners een actueel inzicht in behoeften en voorkeuren van de Nederlandse restaurantsector. Met deze inzichten kunnen restaurants de bedrijfsvoering optimaal afstemmen op de wensen en behoeften van de Nederlandse restaurantgast.
Huidige maatregelen tegen no-shows werken niet
Maatregelen vanuit de branche om no-shows te verlagen, zoals aanbetalen, reminders sturen of een wachtlijst, zijn niet wenselijk in de ogen van de gast. Voor slechts 8 procent van de gasten helpt een aanbetaling om een reservering daadwerkelijk na te komen, waar een aanbetaling tegelijkertijd 43 procent van de gasten weerhoudt om überhaupt te reserveren. Dit heeft dus een averechts effect. Hetzelfde geldt voor de wachtlijst: 87 procent van de gasten maakt hier namelijk nooit gebruik van. Bij geen beschikbaarheid geeft 56 procent van de gasten aan dat ze namelijk op zoek gaan naar een ander restaurant.
BookDinners lanceert campagne: Wees welkom of annuleer!
Om het bewustzijn bij de gast van het negatieve effect van niet-annuleren te vergroten, lanceert BookDinners de campagne ‘Wees welkom of annuleer!’. De no-show, zorgt namelijk voor omzetderving, voedselverspilling én het feit dat andere gasten geen last minute tafel meer kunnen bemachtigen. Tegelijkertijd informeert BookDinners de restaurants over hoe te reageren als iemand met een annulering belt en bieden het online tools, zodat de drempels om te annuleren laag zijn voor een gast. Opvallend is het negatieve effect van no-shows op de resultaten in de restaurants. Deze resultaten staan al onder druk (zie hier) en de marges zijn klein. 15 procent lege tafels op een avond, kan nét dat verschil maken dat de restaurants zo hard nodig hebben.
Iris van den Berg van BookDinners licht toe: “Dat gasten een reservering niet na kunnen komen is heel normaal en van alle tijden. Echter dat 15 procent niet annuleert horen we dagelijks van onze aangesloten restaurants en dat vind ik echt schokkend! Wij horen vaak negatieve reacties van restaurants naar gasten wanneer zij last-minute annuleren, maar er zijn vele redenen waarom iemand onverhoopt toch niet kan komen. Dan is het véél wenselijker dat de gast dit wél doorgeeft, zodat in ieder geval de kans nog bestaat dat gasten op een gastenlijst of via social media nog een tafel kunnen bemachtigen voor die avond.”
Restaurant Monitor 2024: Groei online reserveringen zet door.
Naast deze conclusies zet een groei van het online reservering gedrag door: 81 procent van restaurantreserveringen gebeurt online in 2024. De gast wil dit vooral doen op een moment dat het hen uitkomt en wil direct weten waar ze aan toe zijn. Dit alles is gepubliceerd in de Restaurant Monitor 2024. De resultaten laten zien dat de nieuwe restaurantbeleving blijvend creativiteit en innovatie vraagt van ondernemers. Annuleren lijkt soms een negatieve lading te hebben, waar dit eigenlijk kansen biedt wanneer het voor de gast gemakkelijker gemaakt wordt.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.