51 procent van de Nederlanders bezoekt wel eens alleen een restaurant om te lunchen of te dineren. De andere helft doet dit liever in het bijzijn van gezelschap. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd bij duizend Nederlandse consumenten door kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc.
Nederlanders die ervoor kiezen alleen uit eten te gaan, doen dit om verschillende redenen. Bijna één op de drie (29 procent) doet dit voor de ontspanning en om tijd voor zichzelf te nemen. Een kwart (24 procent) gaat alleen omdat ze aan het reizen zijn voor werk, een op de vijf (20 procent) als het gaat om een lunch op werk en zeventien procent geeft aan het leuk te vinden om alleen een restaurant te bezoeken. De echte restaurantliefhebbers (14 procent) gaan alleen om nieuwe plekken uit te proberen en negen procent doet aan solo-dining omdat ze makkelijker een tafel voor één kunnen krijgen bij een populair restaurant.
Het beste vermaak: mensen kijken
Ook zonder tafelgenoten vermaken Nederlandse restaurantbezoekers zich goed. Net meer dan de helft (51 procent) kijkt graag naar andere mensen als ze alleen in een restaurant zitten en bijna twee op de vijf (39 procent) vindt het heerlijk om zich te begeven in rust en stilte. Ook wordt de smartphone of laptop er vaak bij gepakt om mails te lezen of te beantwoorden (30 procent). Meer dan een kwart (26 procent) scrolt door Instagram of Facebook, achttien procent kijkt naar TikTok-video’s en negen procent luistert naar een podcast.
Ook laat 23 procent weten dat ze, zodra ze alleen uit eten zijn, een nieuw gerecht van de menukaart kiezen als ze deze nog niet eerder geprobeerd hebben. Daarnaast zegt veertien procent een restaurant alleen te bezoeken om nieuwe mensen te ontmoeten en connecties te maken.
“Een restaurant bezoeken is een ervaring waar je wordt verzorgd en verwend”, stelt Emine Youssef, Hospitality Director Benelux bij Lightspeed. “Alleen genieten in een restaurant is iets waar best veel mensen naar uit kunnen kijken, maar tegelijk ook iets waar een bepaald stigma omheen hangt. Het gevoel van alleen aan tafel zitten is voor veel gasten ongemakkelijk. Toch biedt het alleen bezoeken van een restaurant de gast de kans om uitgebreid te tafelen, een podcast te luisteren, maar ook om even van de rust te genieten. Wanneer gasten alleen komen lunchen of dineren, is dit voor de bediening ook een mooie kans om een gesprek te voeren, persoonlijke service te verlenen en ze vooral het gevoel geven dat het niet vreemd is dat ze alleen aan tafel zitten. Iedereen verdient een ongedwongen restaurantbezoek.”