Gasten van koffie- en lunchketens loyaler dan gasten van restaurantketens

Auteur: redactie
Ondernemen 11 maart 2025
Gasten van koffie- en lunchketens loyaler dan gasten van restaurantketens

Ruim drie op de vier (77 procent) bezoekers van restaurantketens verwachten er binnen twaalf maanden terug te keren. Moeke en DADAWAN hebben de meest loyale klanten. Klanten van koffie- en lunchketens zijn loyaler dan die van restaurantketens. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.

De bezoekfrequentie en de intentie om terug te keren brengen de loyaliteit van restaurantbezoekers in kaart. Hoe hoger de frequentie en intentie om terug te keren, hoe loyaler de klant. Gemiddeld bezoekt een klant een restaurantketen 1,6 keer per jaar. Daarnaast wil 77 procent binnen twaalf maanden terugkeren. Dit wijst op een sterke klantloyaliteit.

Loyale klanten bij Moeke en DADAWAN

Moeke heeft zeer loyale klanten. De keten valt door de bovengemiddelde frequentie (2,5) feitelijk zelfs buiten de matrix. DADAWAN scoort uitzonderlijk goed op terugkeerintentie (97 procent) en heeft een bovengemiddelde bezoekfrequentie van 1,7. Montimar presteert ook sterk binnen de matrix met een hoge frequentie (2,1) en een terugkeerintentie van 85 procent. Gauchos scoort met een bezoekfrequentie van 1,7 en een terugkeerintentie van 87 procent ook bovengemiddeld.

Lagere loyaliteit dan bij koffie- en lunchketens

Restaurantketens scoren lager op terugkeerintentie (77 procent) en bezoekfrequentie (1,6) dan koffie- en lunchketens. Klanten bezoeken deze ketens gemiddeld 2,7 keer per jaar en 84 procent is van plan terug te keren. De terugkeerintentie ligt ongeveer op hetzelfde niveau als in de fastfoodmarkt (76 procent), maar de bezoekfrequentie is duidelijk hoger (3,3) onder fastfoodketens.

De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor restaurantketens. In het onderzoek zijn 5.151 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws