Veel mensen denken dat het hebben van een luxe gouden tafel of peperduur Louis Vuitton-bestek jouw restaurant ook luxueus maakt. Maar is dat wel zo?
Het interieur speelt een cruciale rol in hoe jouw bedrijf zich ontwikkelt. In combinatie met personeel en kwaliteit vormt dit een krachtig fundament voor jouw restaurant. Veel mensen denken dat luxe iets is wat kostbaar is, iets tastbaars, maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt dure tafels en zilveren bestek in jouw bedrijf hebben, maar als je niet weet hoe je hiermee moet omgaan—bijvoorbeeld hoe je het bestek moet inzetten of plaatsen aan tafel—verliest het zijn waarde en is het geen luxe meer.
"Zelfs door simpele materialen te gebruiken kun je de uitstraling luxueus maken"
Giuseppe Mazziotta
Het is een vaak gehoord gezegde: ‘luxe zit in de details’. Wat hiermee bedoeld wordt, is dat vakmanschap en kennis je leren op welke kleine dingen je moet letten, waardoor je aandacht toont en luxe uitstraalt. Zelfs door simpele materialen te gebruiken, zoals een papieren servet, goedkoop bestek of oud servies, kun je de uitstraling luxueus maken door alles precies en netjes op tafel te plaatsen en met aandacht en precisie te werk te gaan. Dat is naar mijn mening al luxe. Om dit te kunnen realiseren, vergt het vakmanschap van je personeel. Medewerkers hebben ervaring en kennis nodig om vooruit te kunnen denken. Als zij, vanaf het moment dat de gast het restaurant binnenloopt, al precies weten hoe de avond zal verlopen en zelfs al nagedacht hebben over het afscheid, noem ik dat luxe.
Natuurlijk spelen kostbare materialen een rol. Dure stoelen en tafels zien er nou eenmaal mooier uit, trekken de aandacht en geven gasten een gevoel luxe. Maar dit verliest zijn kracht op het moment dat je niet weet hoe je ermee om moet gaan. Als je een echte vakman bent, werk je graag met mooie materialen; kostbare producten versterken de luxueuze uitstraling van het bedrijf.
Luxe zit niet in kostbare materialen, maar in de aandacht en tijd die je aan gasten besteedt en in alles wat je doet om hun avond zo strak en geordend mogelijk te laten verlopen, terwijl je precies weet waar hun behoeften liggen.
Het maakt mij niet uit hoe het bedrijf eruitziet; het enige wat ik dan denk is: dit is pure luxe.
Over Giuseppe Mazziotta
Giuseppe Mazziotta beschikt sinds zijn achttiende al over een diploma sociale hygiëne en is een van de jongste leermeesters van Nederland. Op zijn elfde draaide hij mee in zijn vaders restaurant A Tavola aan het Kadijksplein in Amsterdam en op vijftienjarige leeftijd begon hij zijn carrière bij MOS* als demi-chef de rang. In september 2023 startte hij een leerwerktraject als gastheer bij Spectrum** in hotel Waldorf Astoria in Amsterdam. Al jaren is Mazziotta geïnspireerd en gefascineerd door de horeca en wil hij op het hoogste niveau werken. Zijn missie is jongeren aanmoedigen om de horeca in te gaan en dat doet hij door zijn ervaringen te delen.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.