“De Lichttoren is en blijft een allemansvriend”

Auteur: robin bruggeman
“De Lichttoren is en blijft een allemansvriend” Twee van de vijf eigenaren: Joep Huvenaars en Loes Wijsman

Ondernemen in Eindhoven. Philips heeft in de afgelopen decennia zijn aanwezigheid in Eindhoven flink teruggeschroefd, maar wie met de trein vanuit het noorden de stad binnenrijdt ziet nog steeds veel logo’s van de multinational opduiken. Een van de voormalige gebouwen van het bedrijf die het meest in het oog springt is de Lichttoren, een iconische plek in het hart van de Brabantse stad en sinds twee weken de locatie van een nieuw horecaconcept. Grand Café De Lichttoren is namelijk het nieuwste project van Good Vibes Horeca, het horecabedrijf van vijf gedreven lokale ondernemers dat ook onder meer café bar ’t Lempke en barbecuerestaurant The Roast Club onder zijn beheer heeft. Loes Wijsman, een van de vijf eigenaars van De Lichttoren, vertelt in gesprek met De RestaurantKrant over wat er allemaal komt kijken bij het openen van een restaurant in een van de bekendste panden van Eindhoven.

“Het pand ‘de Lichttoren’  staat centraal in ons concept”, legt ze uit. “Dit is voor Eindhoven echt een iconisch en historisch gebouw. Het is ook Eindhovens bekendste beeldmerk, wanneer je Eindhoven googelt zie je overal de Lichttoren. Dit pand is 102 jaar geleden gebouwd en in eerste instantie was hier de tweede gloeilampenfabriek van Philips gevestigd. In het torentje werden duurproeven gedaan waarmee de levensverwachting van alle lampen die Philips produceerde werd getest. Vroeger, toen Eindhoven nog vooral laagbouw had, waren tot ver in de omtrek de brandende lampen te zien. Er brandde dus altijd licht. Zo komt het gebouw aan de naam ‘de Lichttoren’. Philips is op een gegeven moment vertrokken en in 2009 is het pand herontwikkeld tot een plek om te wonen, werken en ontspannen. De Lichttoren is ‘teruggegeven’ aan de stad Eindhoven. In dat jaar is deze ruimte, de begane grond, ook verbouwd tot grand café.” Wijsman en haar compagnons zijn dus niet de eersten die met het idee kwamen om horeca neer te zetten op de onderste verdieping van het pand. De plek genoot eerder lang bekendheid als Restaurant Usine en tussendoor was Café Restaurant Eindhoven in het gebouw gevestigd. Een combinatie van de coronacrisis en langlopende wegwerkzaamheden, waardoor het gebouw moeilijker te bereiken was, deden Usine echter de das om en zorgden ervoor dat Café Restaurant Eindhoven nooit echt van de grond kwam. Sinds begin dit jaar heeft Good Vibes Horeca er hard aan gewerkt om De Lichttoren uit de grond te stampen, met de opening twee weken geleden als resultaat.

‘We bleven altijd terugkomen bij één ding’

“We hebben al verschillende Eindhovense horecazaken. Dat we de mogelijkheid kregen om dit over te nemen zagen wij als een unieke kans vanwege de locatie en de mogelijkheden die je hier hebt. We hebben goed overwogen om deze stap te nemen; het is een groot pand met veel zitplaatsen. We zagen hier echter wel direct de potentie, mede door de centrale ligging en de charme van het pand”, vertelt Wijsman daarover. De Lichttoren is van tien uur ’s ochtends tot twaalf uur ’s avonds geopend en biedt naast diner ook uitgebreide lunchmogelijkheden, koffie met gebak en ruimte om de hele dag door te komen borrelen. Met 250 zitplekken binnen en, voorlopig, 120 terrasplaatsen is er ook ruimte voor grotere groepen. Het huiskamergevoel dat Usine een bekende plek maakte voor het publiek, hopen de vijf eigenaars van De Lichttoren dan ook nieuw leven in te kunnen blazen: “We hebben lang nagedacht over het concept. En we bleven altijd terugkomen bij één ding, De Lichttoren. We noemden het ook onderling al De Lichttoren en toen dachten we, dit is het gewoon. We moeten het ook niet ingewikkelder maken dan het is. Dat hele huiskamergevoel dat ze hier bedacht hadden klopt ook gewoon, je bent een allemansvriend en je moet zorgen dat er voor iedere gast die hier binnen komt lopen wat is.” Dit betekent ook een menukaart waarop er voor elk wat wils te vinden is: “Het is heel divers, internationaal. Denk aan mooie vleesgerechten van de Kopa Grill, verse pasta’s of een lekkere burger. Ook hebben we een ruim aanbod aan vegetarische en vegan gerechten. Je kan hier even een hapje doen voordat je naar de film gaat, maar als je echt uitgebreid drie of vier gangen wil doen en starten met oesters, dan kan dat ook. Voor elk wat wils; echt een allemansvriend dus.”

Naast Wijsman zijn ook Arjan Bouter, Tom van Brussel, Jordan Lucas en Joep Huvenaars als eigenaars betrokken bij De Lichttoren. De vijf kennen elkaar al jaren, werken ook samen in andere horecazaken en hebben allemaal hun eigen expertisegebied: “Onze visie is dat je heel veel samenwerkt, maar wel allemaal je eigen vakgebied hebt. We hebben iemand voor de keuken, voor de financiën, voor de marketing, iemand voor het facilitaire gedeelte op de vloer en we hebben iemand voor het personeel. Dat zorgt er in onze optiek voor dat je alles gecoverd hebt binnen de organisatie zelf. Je werkt dan wel heel nauw samen, maar als er bijvoorbeeld iets is in de keuken, dan hoef ik er niet over na te denken hoe we dat gaan oplossen. Dat is dan voor Jordan. Dat werkt dan zeker in zo’n grote organisatie tot nu toe heel goed. We weten ook echt wel wat we aan elkaar hebben, anders durf je dat niet op deze manier aan”, legt Wijsman, die zelf verantwoordelijk is voor de marketing en communicatie, uit.

Proefweekend

De eerste weken van De Lichttoren zijn voorspoedig verlopen en het proefweekend dat kort na de opening werd gedraaid, wordt door Wijsman aangestipt als een van de redenen waarom er relatief weinig kinderziektes zijn: “Dat kan ik echt iedere ondernemer aanraden. We hebben drie keer honderd gasten uitgenodigd, via ons eigen netwerk maar het ook open gegooid via social media. We hebben als bedankje vijftig procent korting op het eten gegeven, maar we hebben ook echt aangegeven graag feedback te willen hebben. We hebben twee tonnen vol met feedback terug gekregen, veel leuke dingen maar ook dingen waarvan je denkt ‘oh ja’. Dat is heel goed bevallen, dat vonden de gasten leuk maar wij ook. Maar ook dingen als het kassasysteem (zie kader onderaan voor meer informatie, red.). Je investeert in een nieuw systeem en je denkt dan dat alles werkt en dat garanderen ze je ook, maar op zo’n eerste avond blijken er dan toch zoveel dingen niet te werken die je niet kon voorzien. En ja de wifi werkt, maar toch niet als je nou net dáár op het terras staat. En dan nog blijven er heel veel dingen komen. Als je dat gasten op een leuke manier uitlegt is iedereen er ook wel oké mee.” Van het personeelstekort dat zo’n probleem is in de horeca, heeft De Lichttoren momenteel weinig last: “We hebben natuurlijk een groot netwerk in Eindhoven en we hebben ook andere zaken waar mensen uit doorstromen. ‘t Lempke is best een bekend café op Stratumseind (de grote uitgaanstraat van Eindhoven, red.), daar hebben we 75 man werken bijvoorbeeld. Er zijn natuurlijk mensen die ook wat ouder worden en het wel leuk vinden om hier te werken, maar niet meer tot half zes achter de bar willen knallen. Maar we hebben ook iedereen ingezet van ‘jongens, kennen jullie nog mensen, stuur ze maar door’. Zo krijg je een soort van sneeuwbaleffect.”

De aandacht van Wijsman zelf gaat momenteel vooral uit naar het onder de aandacht brengen van De Lichttoren. Want hoewel het grand café is gevestigd in een bekend pand in het hartje van Eindhoven, brengt dit ook weer zijn eigen uitdagingen met zich mee: “Je hebt hier winkels, musea, hotels, parkeerplekken, alles is er. Het enige probleem is dat je niet de Markt bent, iedereen die aan het winkelen is komt op een gegeven moment langs de Markt. Die hebben echt de luxe dat mensen langs komen lopen. Dit is wel hartje centrum, maar je ligt nét iets meer verstopt achter de bomen en de weg hier. Daardoor ben je ook minder goed zichtbaar, het pand is goed zichtbaar maar wij niet. Het is leuk dat het een rijksmonument is, maar er hangen ook nadelen aan. Ik had bijvoorbeeld een mooie lichtreclame laten ontwerpen voor boven de ingang, om ook op donkere dagen goed zichtbaar te zijn, maar dat is helaas niet toegestaan. Dus je bent een beetje verstopt. Als mensen het weten ben je heel makkelijk vindbaar, maar ze moeten het eerst wel weten. Je moet er dus wel even je best voor doen om te zorgen dat mensen je weten te vinden. Daar ben ik ook veel over aan het nadenken. De bekendheid van het pand helpt natuurlijk wel mee. Je kan wel echt profiteren van het centrum, maar je moet er net wat harder je best voor doen.”

‘Je moet er wel echt heel blij van worden’

Met de coronacrisis achter de rug en ook de omliggende winkelstraten die weer goed bereikbaar zijn, spelen twee van de factoren die het leven van de voorgangers van De Lichttoren zuur hebben gemaakt momenteel niet meer mee. Garanties dat het nieuwe concept een succes gaat worden zijn er echter niet in de horeca, zo weet ook Wijsman. Door een combinatie van goed ondernemerschap en een warme band met het personeel denken de vijf eigenaars echter wel te kunnen slagen: “Verder is het gewoon heel je ziel en zaligheid erin steken, ik denk dat we dat ook echt doen. Niet dingen laten verslonzen en zaken die niet goed zijn meteen aanpakken. Altijd op zoek zijn naar dingen om jezelf te blijven vernieuwen en een plekje te veroveren in de stad. We hebben ook echt wel eerst onderzocht waarom het niet gelukt is hier en we hopen dat beter te kunnen te doen. Want als er dan al wel alles aan gedaan is, vind ik het wel een hele spannende zet. Maar toen we hoorden over die tegenslagen die eigenlijk buiten je macht liggen, denk ik dat de tijd nu beter is dan twee jaar geleden. En als het dan niet lukt, kunnen we onszelf wel in de spiegel blijven aankijken in de wetenschap dat we er alles aan hebben gedaan. Dan is het niet anders. We worden hier wel heel blij van en we vinden dit echt heel leuk. Dat moet je wel hebben, je moet er wel echt heel blij van worden. Onze familie en vrienden zeggen ook weleens ‘wat gaan jullie nu weer doen?’, maar we vinden het gewoon echt heel vet om dit te doen. We zijn heel trots dat je dit mag, en kan, doen op zo’n plek. Ik denk dat we dat altijd wel uitstralen en hier elke dag met een lach komen en ook met een lach weer gaan.” Voorlopig ligt de aandacht van Good Vibes Horeca dan ook volledig bij het opstarten van De Lichttoren en het runnen van de andere zaken van de groep. Plannen om uit te breiden zijn er op de korte termijn dan ook niet: “Sowieso niet naar andere steden, dat zien we allemaal niet zitten. We zijn echt Eindhoven-minded. Voor sommigen werkt dat prima, maar niet zoals wij ondernemen door er ook echt heel veel zelf te zijn. En je kan dan ook bijna niet anders dan samenwerkingen aan te gaan met mensen daar. Ons netwerk en onze kracht liggen hier.”

 

Kassa- en keukenmanagementsysteem

Met het openen van een nieuw restaurant moeten er ook keuzes gemaakt worden over nieuwe ICT-systemen en De Lichttoren is uitgekomen bij unTill als kassasysteem: “Daar hebben we voor gekozen omdat het echt een McDonalds-achtig systeem is waarbij je in de keuken alles kan aftikken en ook bij de pas kunnen mensen gewoon dingen afvinken”, vertelt Wijsmans compagnon Joep Huvenaars. “We hebben drie touchscreens, warm, grill en koud. Elke chef staat bij zijn eigen station en ze moeten dan gewoon de gerechten die klaar zijn aftikken. Het allerbelangrijkste waarom we echter voor unTill hebben gekozen is dat je het kan koppelen aan het payroll-bedrijf waar we mee werken. De ochtend erna kunnen we dan al zien hoeveel omzet er gedraaid is bij de lunch of het diner en dan kunnen we ook meteen zien welke kosten daar tegenover staan qua personeel. Zij staan eigenlijk open om te koppelen met iedereen. Omdat we een heel groot bedrijf zijn kunnen we, als alles goed staat, datagedreven worden en kunnen we dat heel makkelijk op dagbasis doen in plaats van dat je pas een week of een maand later een uitdraai maakt. En dat je dan pas ziet dat je afgelopen maand teveel personeelskosten hebt gemaakt of te hoge inkoopkosten.” In de keuken wordt er gebruik gemaakt van keukenmanagementsysteem Horeko: “Dat is een programma dat twee dingen doet. Je kan de HACCP-lijsten erin zetten, waardoor iedere kok kan zien wat er gedaan moet worden en dingen kan aftikken. En wat voor mij belangrijker is, is dat je er recepten in kan zetten. Ook halffabricaten die je zelf maakt, dus als je bijvoorbeeld zelf pepersaus maakt kan je dat recept erin zetten. Dan heb je bijvoorbeeld biefstuk met pepersaus erin staan en als dat allemaal goed staat, veranderen de prijzen automatisch mee wanneer de inkoopprijzen van de ingrediënten bij de groothandel veranderen. Als je dat dan regelmatig bijhoudt, weet je meteen of onze verkoopprijzen nog wel goed zijn ten opzichte van de inkoopprijs. We hadden wel de mazzel dat de hardware van Horeko er al hing, dat is de grootste kostenpost. Wij hoeven nu dus alleen het maandelijkse abonnement te betalen.”

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws