Koninklijke Horeca Nederland (KHN) overhandigde op woensdag 15 januari het Regeldruk Actieplan Horeca aan de Tweede Kamer. Dit plan bevat concrete aanbevelingen om de regeldruk voor horecaondernemers te verminderen en daarmee de horecasector in Nederland te versterken.
De vele en complexe wettelijke verplichtingen voor horecaondernemers belemmeren de groei en innovatie binnen de sector. Dit zet de gastvrijheid onder druk en leidt tot stijgende prijzen, met gevolgen voor de gastervaring, winstgevendheid en toekomstbestendigheid van de horeca. Het huidige kabinet kondigde aan de regeldruk voor het bedrijfsleven te willen terugbrengen. KHN juicht dit voornemen van harte toe en nam daarom het initiatief om namens de horeca concrete aanbevelingen te doen. Met het Regeldruk Actieplan Horeca presenteert KHN een eerste lijst van regeldrukproblemen, waarmee de horeca kampt. KHN wil graag met de Tweede Kamer, ministeries en ambtenaren samenwerken om deze lijst als eerste aan te pakken en zo de regeldruk in de horeca terugdringen.
Concrete aanbevelingen
Het Regeldruk Actieplan Horeca doet concrete aanbevelingen voor:
- Direct aan te pakken regels. Bijvoorbeeld de verplichting uit de Alcoholwet om, naast de eigenaren en bedrijfsleiders, ook alle leidinggevenden die op de werkvloer de leiding hebben (dagleidinggevenden) op het aanhangsel van de Alcoholwetvergunning te laten bijschrijven. Deze verplichting kost vanwege de veelvuldige personeelswisselingen veel tijd en geld. Voor het op een verantwoorde manier verstrekken van alcohol, het hoofddoel van de Alcoholwet, is deze bijschrijfplicht echt niet nodig. In plaats daarvan is het bijvoorbeeld veel beter om te verplichten dat er altijd een werknemer met een Verklaring Sociale Hygiëne aanwezig is. Daarvoor bestaat immers al een openbaar register, waar dat ter plekke kan worden gecontroleerd.
- Te voorkomen regeldruk. Er liggen concrete plannen voor strengere regels rondom kindermarketing. KHN begrijpt de wens van het kabinet om kinderen minder bloot te stellen aan marketing, maar de huidige plannen gaan veel te ver. Zo is er bijvoorbeeld het plan om zelfs het woord ‘kindermenu’ of ‘kinderijsje’ te verbieden, terwijl deze benamingen in de horeca juist vaak gebruikt worden om kleinere porties aan te duiden. Deze plannen dragen niet bij aan het beoogde doel – kinderen beschermen tegen minder gezonde voeding – en legt ondernemers onnodige beperkingen op. De proportionaliteit van de regels is hier ver te zoeken en dat kan en moet anders.
- Complexe regeldrukissues. Denk hierbij aan langetermijnproblemen die nauwe samenwerking vereisen tussen het kabinet, vakbonden en brancheorganisaties. Zoals de regelgeving rondom verzuim en re-integratie van zieke werknemers, de hoge en lage ww-premie en de verplichting tot loondoorbetaling bij ziekte.
Oproep KHN; pak terugbrengen regeldruk samen met de horeca op
“Horecaondernemers willen ondernemen, maar momenteel kost dat ze onnodig veel tijd, inspanning en geld door de enorme hoeveelheid regels”, aldus KHN-voorzitter Marijke Vuik. “Het kabinet kwam eerder al met plannen om de regeldruk te verminderen. Wij willen graag samen met het kabinet hierop doorpakken en zijn ervan overtuigd dat het actieplan hiervoor een goede basis vormt.”