Selmar de Roo: van nul tot een bloeiend imperium; het succes van Horecalegioen

Auteur: Juan Kort
groots ondernemen Ondernemen 5 september 2024
Selmar de Roo: van nul tot een bloeiend imperium; het succes van Horecalegioen

Groots ondernemen. Alhoewel de meeste uitbaters hun energie kwijt zijn aan één zaak, hebben anderen een heel plein in hun bezit. Wat is hun aanpak? Wij stellen elf vragen aan grootse horecaondernemers. Deze week: Selmar de Roo (38). Met acht horecazaken in Nijmegen en omgeving biedt de ondernemer een uniek inzicht in de wereld van de grote namen in de horeca.

1.    Hoe is het Horecalegioen geworden tot wat het nu is?

“Ik heb in april 2011 restaurant De Hemel in Nijmegen van mijn vader overgenomen, samen met mijn vrouw Ilfa de Roo. In het pand (de Commanderie van St. Jan, een middeleeuws kloosterpand uit 1196 in het centrum van Nijmegen, red.) waren meerdere bedrijven gevestigd die daar langzaamaan weggingen. Daardoor konden we de activiteiten van De Hemel uitbreiden. In 2012 en 2013 openden we twee restaurants in dezelfde stad, respectievelijk Bluf en Veau. Deze waren niet rendabel genoeg. In maart 2019 namen we De Pelgrim in de Commanderie over, in december 2019 Hotel Credible op een andere locatie in Nijmegen. In december 2015 is mijn vrouw begonnen met koffiebranden voor al onze horecazaken.

Het is stapje voor stapje gegaan; door iets op te kopen van buren, een zaak over te nemen dat voor een goede prijs op te kopen is of een interessante optie aan te nemen waar onze makelaar mee komt. Hotel Credible is door laatstgenoemde wijze op ons pad gekomen. Een nieuwe zaak opzetten doe ik niet snel, daar ligt mijn kracht niet. Ik ben niet goed in nieuwe concepten bedenken, wel in het beheren ervan.

De naam Horecalegioen is herleid van de Romeinse legioenen, de militaire basiseenheden in het Romeinse leger bestaande uit vele infanteriesoldaten. Zij waren ook in Nijmegen gevestigd. Wij hebben veel medewerkers en al onze zaken bevinden zich in Nijmegen. Vandaar de naam. Horecalegioen is een groepsnaam, een merk. Alle zaken ‘an sich’ hebben een eigen bv.”

2.    Welke gemeenschappelijke eigenschappen hebben jouw zaken?

“Ik bied mijn gasten een bepaald kwaliteitsniveau; hoe snel bestellingen worden opgenomen en gerechten worden geserveerd aan tafel, en dat altijd met een glimlach. Aan de achterkant gebruiken we voor elke onderneming dezelfde systemen voor reserveringen en personeelsplanningen. De sterke concepten met hun bekende namen zijn gezamenlijk de kracht van het grotere geheel, de infrastructuur aan de achterkant vliegt dat aan. De verschillende locaties hebben sterke namen, maar hebben geen gezamenlijke bekendheid. Daarom hebben we vorig jaar de merknaam Horecalegioen gelanceerd, met een website. De reden ervan is dat onze gasten zodoende weten voor wat voor kwaliteit wij staan en dat ze dat altijd en bij al onze zaken kunnen verwachten. Het is een kwaliteitskeurmerk. We zijn het nu aan het uitrollen, het staat in de kinderschoenen.”

3.    Wanneer en hoe ben je begonnen events te organiseren?

“Ik ben in 2013 begonnen met events. Het begon met Ramblas Nijmegen tijdens de Vierdaagsefeesten. Veel van de horecazaken die we hebben overgenomen organiseerden al evenementen, dat hebben wij voortgezet. Het organiseren van events is een andere tak van sport dan het horecavak. Ramblas Nijmegen was pionieren, een erg leerzaam begin. Dat namen wij mee in onze rugtas, waar we nu de vruchten van plukken. Je moet het gewoon doen, dan kom je er vanzelf achter wat wel en niet werkt. Tegenwoordig organiseren we zeven evenementen.”

4.    Wat doe je zelf voor het Horecalegioen?

“Mijn vrouw en ik doen het samen, zij brandt koffie voor de hele groep. Ik ben meer op operationeel gebied actief en houd me bezig met overnames, vergunningstrajecten, marketing, verzekeringen, controle op de cijfers en het supportteam. We noemden het supportteam voorheen het hoofdkantoor, maar dat vonden we stijf. Een operationeel directeur en vijf andere marketing- en backofficemedewerkers houden de gehele boel aldaar draaiende. De backoffice is er voor sales, feesten en partijen.”

5.    Voor wat voor managementstructuur heb je gekozen?

“Elke zaak wordt beheerd door een compagnon, die aandelen bezit van de specifieke locatie die hij of zij beheert. Ik ben daar erg tevreden over. Omdat elke locatie wordt beheerd door een persoon met aandelen, zorgen zij ervoor dat het goed loopt. Daardoor hoef ik niet alles altijd in de gaten te houden, wat mij rust geeft. Voor hen is dat ook motiverend omdat zij op deze manier deels een eigen vestiging hebben.”

6.    Vind je het overzichtelijk?

“Het is voor mij overzichtelijk door het supportteam. Met een helicopterview bewaak ik het concept zodat alles staat zoals het in de markt is weggezet. Bij de een draait het meer om bier, bij de ander om duurzaamheid en ‘vegan food’. Ik bezoek alle zaken zeker wekelijks, en richt me vooral op conceptbewaking.”

7.    Wie bedenkt de concepten?

“Het concept van Hotel Pauw heb ik samen met mijn compagnon Jaap Baarends uitgeschreven. Met succes, want het slaat aan. Het wel of niet slagen van een concept is afhankelijk van de locatie. Je moet doen wat je leuk vindt, dan merk je snel of het werkt of niet. Jaap en ik hebben ons daarin laten begeleiden door een interieurarchitect. Door met hem te sparren is het concept ontstaan. De Hemel heb ik met het bijbehorende concept gekocht, maar aangepast en uitgebouwd.”

8.    Waarom bevinden al jouw horecabedrijven zich in Nijmegen of omgeving?

“Ik woon in Nijmegen en ken de markt hier goed. De locaties kwamen op mijn pad, het is net hoe het balletje rolt. Ik sluit andere steden echter niet uit.”

9.    Hoe heb je het financieel voor elkaar gekregen?

“Ik begon met 0 euro, om te starten nam ik een lening. Vervolgens bouwde ik eigen vermogen op, wat ik mee kon nemen naar de volgende ondernemingen. Ik zorgde altijd voor een gezonde balans tussen vreemd en eigen vermogen. Ik leen bij banken en investeerders, niet via crowdfunding. Niet zozeer omdat ik dat niet wil, maar ik heb mezelf er nooit in verdiept en dat is ook niet nodig.”

10.  Houd je voldoende privétijd over? Wat doe je dan graag?

“Ik houd voldoende privétijd over. Dat komt omdat ik mijn tijd flexibel ik kan richten. In mijn vrije tijd probeer ik zoveel mogelijk met mijn gezin met twee kinderen te besteden. Ik zie mijn vrije tijd en werk niet als iets wat zwart-wit is. Ik probeer zoveel mogelijk leuke dingen te doen in het leven, voor de bedrijven en privé.”

11.  Wat zijn jouw toekomstplannen?

“Ik ben een ondernemer, maar ik ben elf jaar geleden opgehouden met het stellen van toekomstplannen en doelen. Misschien is het raar, maar we zien wel hoe het loopt. Toen wij begonnen, hadden wij het doel om vijf zaken in vijf jaar te openen. De gedachte daarbij was dat je in dat geval minder op de vloer staat, en meer het grotere geheel aanstuurt. Nadat ik echter gehaast op zoek was naar nieuwe locaties, merkte ik dat het geen goed idee was. Ik draai het liever om, en laat het op me afkomen. Dat werkt lekker en geeft minder druk.”

Benieuwd aan welke andere grootse horecaondernemers wij 11 vragen stellen? Elke 2 weken verschijnt een nieuw interview!

Overzicht horecazaken Horecalegioen

De Hemel (restaurant)
De Wolfsberg (hotel en restaurant)
De Pelgrim (foodbar)
Café van Ouds
Renato’s (restaurant)
In de Kazerne (café-restaurant)
Hotel Pauw
Hotel Credible

 

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws