Nederlander bestelt creatief: voorgerecht sneuvelt vaker dan toetje

Auteur: Redactie
Food 4 juli 2024
Nederlander bestelt creatief: voorgerecht sneuvelt vaker dan toetje

Stijgende prijzen in de horeca zorgen ervoor dat gasten hun geld anders besteden wanneer ze uit eten gaan. Zo kiest bijna een derde van de Nederlanders ervoor om te besparen op voorgerechten en bijna een kwart bezuinigt op nagerechten. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd bij 1.000 Nederlandse consumenten door kassa- en betaalplatform Lightspeed.

Ook kiest 17 procent ervoor om geen alcohol te bestellen om geld te besparen, 19 procent kiest er bewust voor om minder fooi te geven en 11 procent is geneigd om restjes van hun gerecht mee naar huis te nemen om later op te eten.

Hogere grondstofprijzen hebben een grote impact gehad op de winstmarges binnen de horeca, en de gast voelt dat op verschillende vlakken. Eén op de drie blijft het effect van krimpflatie opmerken in de horeca, waarbij portiegroottes worden verkleind, maar voor dezelfde prijs verkocht worden. Een kwart van de Nederlanders valt op dat er een gebrek aan personeel heerst of minder personeel tijdens drukke momenten aanwezig is. Vijftien procent merkt zelfs op dat de restaurants waar ze naartoe gaan minder lang of minder vaak open zijn. 

Niet iedereen bespaart

Ruim 47 procent ging in vergelijking met 2023 minder uit eten als direct gevolg van de inflatie. Dit betekent dat de andere helft, 39 procent, even vaak of meer, ruim 14 procent, uit eten gaat dan een jaar geleden. Meer dan de helft van de Nederlanders, 55 procent, is van plan om evenveel uit te geven als vorig jaar en 9 procent is zelfs van plan om meer uit te geven in de horeca. Twaalf procent van de ondervraagden zegt één keer per week uit eten te gaan, waarvan vijf procent meer dan één keer per week naar restaurants gaat. Minder dan de helft, ongeveer 44 procent, zegt één of twee keer per maand uit eten te gaan en 39 procent gaat minder dan één keer per maand uit eten.

“Het effect van de inflatie blijft voelbaar in de horeca”, stelt Emine Youssef, Lightspeed’s Regional Director Hospitality in de Benelux. “Om de verhoogde kosten van het runnen van een horecazaak te kunnen dragen, hebben horecaondernemers, vaak noodgedwongen, hun prijzen verhoogd. Natuurlijk ontgaat dat de consument die zelf op zijn portemonnee moet letten ook niet. Hoewel het verhogen van menuprijzen een begrijpelijke keuze is in de huidige context, zijn er andere manieren die minder impact hebben op gasten en je op een efficiëntere manier kunnen helpen om kosten te besparen. Duik dieper in de prestaties van je menukaart, foodcost en workflows, en zet de bestel- en betaaldata van je gasten om in concrete acties die je winstmarges helpen optimaliseren en je kosten verlagen."

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

 

 

Overig nieuws