Negen Noordwijkse restaurants bundelen de krachten om lokaal duurzaamheid meer aandacht te geven. De Noordwijkse chefs laten zich inspireren door lokale en duurzaam geteelde seizoensproducten, op de menukaart herkenbaar aan het stempel van ‘De Tuin van Holland - Proeftuin Noordwijk’.
Roberto ter Hark, wethouder gemeente Noordwijk, gaf het officiële startsein voor Proeftuin Noordwijk, een initiatief van Noordwijk Marketing, provincie Zuid-Holland en Koninklijke Horeca afdeling Noordwijk.
Deelnemers zijn Beachclub O., De Baak Seaside, Grand Hotel Huis ter Duin, Nomade Beach House, Van der Valk Palace Hotel, Restaurant Latour, Restaurant Onder de Linde, Villa de Duinen en Zorghotel De Kim.
Proeftuin Noordwijk is het resultaat van een samenwerking binnen de Groene Cirkel ‘De Tuin van Holland’. Daarin werkt een brede coalitie van chefs, boeren, artsen en ketenpartners toe naar een hedendaagse, gezonde, seizoensgebonden en duurzame Nederlandse keuken voor iedereen. Daarmee willen ze bijdragen aan toekomstbestendige oplossingen voor de agrarische sector. Duidelijk is dat structurele oplossingen inzet vragen van de hele keten - van boer tot bord.
In samenwerking met Dutch Cuisine zijn uitgangspunten ontwikkeld die de chef-koks in de keuken handvatten geven om te komen tot gezonde, duurzame keuzes. De Noordwijkse chefs geven met hun gerechten een culinair perspectief op het voedselsysteem van de toekomst. Bij elk deelnemend restaurant staan een of meer gerechten met het stempel van De Tuin van Holland op de menukaart.
Stephan Stokkermans, voorzitter Koninklijke Horeca Noordwijk: ‘Ik ben enorm trots op het ondernemerschap, de creativiteit van onze restaurants en chefs en de energie en het aanjagen en verbinden vanuit Noordwijk Marketing. Want zo hebben we er samen voor gezorgd dat Noordwijk voorop loopt in De Tuin van Holland en dat Proeftuin Noordwijk concreet van start gaat.”
Keten van teler tot keuken
Om te komen tot een robuuste landbouw voor de toekomst is een duurzaam verdienmodel voor producenten essentieel. De Groene Cirkel ‘De Tuin van Holland’ zet zich daarom in om hoogwaardige, duurzame producten uit de regio te verbinden aan hotels, restaurants, cateraars en werklocaties. Veel logistieke ketens zijn niet of nauwelijks ingericht op producten van dichtbij. Een soepele keten van teler tot keuken is echter noodzakelijk om de vraag naar duurzame producten uit het seizoen te vergroten. In Proeftuin Noordwijk faciliteren horecagroothandels Rungis en Horesca Horescavo de inkoop en staan garant voor de beschikbaarheid van duurzaam geteelde seizoensproducten en ingrediënten van lokale producenten.
Gezondheid en genieten hand in hand
Proeftuin Noordwijk draagt ook bij aan de ontwikkeling van de gezonde en energieke regio en Noordwijk heilzame badplaats. Directeur-bestuurder Noordwijk Marketing Quirine Kamphuisen: “Met Proeftuin Noordwijk zetten we een prachtige concrete stap in de ontwikkeling van Noordwijk als dé plaats waar gezondheid en genieten hand in hand gaan. De koks laten hiermee zien hoe lekker gezond eten kan zijn en wie weet kunnen ze daarmee de bewoners en bezoekers inspireren om er ook zelf mee aan de slag te gaan.”
De Tuin van Holland: vergeten voedselrevolutie als inspiratiebron
Inspiratiebron voor De Tuin van Holland is het historische verhaal van een vergeten 17e-eeuwse voedselrevolutie in onze regio. Artsen en wetenschappers begonnen het belang van gezond eten te beseffen. Groenten en fruit kregen een belangrijke rol op het menu. Rauw en gefermenteerd kwam in de mode en er werd veel minder suiker gebruikt. Deze vergeten voedselrevolutie legde de basis voor het karakteristieke Hollandse polderlandschap en de moderne land- en tuinbouw in de regio.