Yossi Eliyahoo: “Don’t cut corners”

Auteur: Juan Kort
Yossi Eliyahoo: “Don’t cut corners”

Groots ondernemen. Alhoewel de meeste uitbaters hun energie kwijt zijn aan één zaak, hebben anderen een heel plein in hun bezit. Wat is hun aanpak? Wij stellen elf vragen aan grootse horecaondernemers. Deze week: Yossi Eliyahoo (51) is samen met Liran Wizman oprichter en eigenaar van The Entourage Group. Dit horecaconcern heeft 19 vestigingen door heel Europa, met het hoofdkantoor in Amsterdam.

1.Wie is Yossi Eliyahoo?

“Ik ben geboren in Tel Aviv en ben in 2001 naar Londen verhuisd. Van 2003 tot 2007 beheerde ik samen met een zakenpartner meerdere restaurants in Engeland, waaronder in Nottingham, Leeds en Londen. Toen ik de horecagroep in 2007 verliet, zette mijn mede-eigenaar deze voort. In 2008 opende ik in Amsterdam de eerste zaak van The Entourage Group: Momo Restaurant, Bar & Lounge. Inmiddels omvat de portefeuille 19 horecazaken door heel Europa, voornamelijk in Amsterdam. Sinds 2018 woon ik in deze stad, waar ook het hoofdkantoor gevestigd is.”

2.Hoe combineer jij je privéleven met 19 zaken?

“Het is belangrijk om een goede balans te vinden. Mijn Britse vrouw, Stephanie Eliyahoo, is sinds de oprichting van The Entourage Group de CEO. We zijn niet alleen levenspartners, maar ook zakenpartners en we zijn de trotse ouders van twee dochters. Het is een uitdaging om werk en vrije tijd in balans te houden, maar samen vinden we onze weg. Hoewel samenwerken ‘ups en downs’ kent, ervaren we voornamelijk positieve momenten omdat we een sterk team vormen. We respecteren elkaars werk en hebben elk onze eigen taken.

3.Hoe zijn de concepten van The Entourage Group ontstaan?

“Ik ben verantwoordelijk voor de creatieve kant van The Entourage Group. Mijn hele leven werk ik al in restaurants en gelukkig ben ik erg creatief; ik heb de groep ‘from scratch’ opgebouwd. Het begint met het kiezen van de juiste locatie en het bedenken van het concept dat daar het beste bij past. Je moet overwegen wat geschikt is voor die specifieke plek in de stad en welke behoeften nog niet zijn vervuld in die markt.

Daarna ga je aan de slag met het ontwikkelen van het concept, dat bestaat uit verschillende lagen waarbij je een herkenbaar merk creëert. Het is als het maken van een film: je schrijft het script, kiest de locatie en de cast - het team -, ontwerpt de kostuums - de kleding voor het personeel - en je smeedt alles samen tot één verhaal. In het script staat wat voor soort gerechten je wilt serveren, de naam van de zaak en de gewenste uitstraling en huisstijl. Het draait om veel details, niet alleen om het openen van een etablissement en het neerzetten van wat tafels en stoelen. Interieurontwerpers kunnen je helpen om jouw visie tot leven te brengen.”

4.Heb je ooit een concept volledig omgegooid?

“We hebben Izakaya Asian Kitchen & Bar op Ibiza omgevormd tot een van onze andere concepten: fine dining steakhouse Mr Porter Ibiza. Dit omdat Izakaya alleen tijdens de zomers rendabel was. Mr Porter is het hele jaar door winstgevender. In de afgelopen zeventien jaar hebben we verder altijd de juiste beslissingen genomen. The Entourage Group heeft nog nooit een zaak hoeven te sluiten.”

5.Wat doen jullie om gasten te werven?

“Het draait allemaal om het opbouwen van een goede reputatie om nieuwe gasten aan te trekken. Dit doe je door consistent te zijn, zodat gasten bij elk bezoek dezelfde uitstekende service ervaren, waar voor hun geld krijgen, de juiste sfeer voelen en dezelfde kwaliteit ervaren. Hierdoor blijven gasten terugkomen.”

6.Als je opnieuw zou kunnen beginnen, welke drie dingen zou je dan anders aanpakken?

“Ik zou niets op een andere manier aanpakken, want niets had beter kunnen uitpakken dan hoe het is gegaan. Toen ik Momo opende, had ik nooit kunnen bedenken dat we zoveel meer gelegenheden zouden openen en ‘the hospitality face’ van Amsterdam zouden veranderen.”

7.Wat was jouw beste keuze ooit?

“Het was een ‘amazing choice’ om het Verenigd Koninkrijk te verlaten, naar Amsterdam te verhuizen en daar een horecagroep te beginnen. In al die jaren heeft The Entourage Group een sterk imperium met een goede reputatie opgebouwd. Natuurlijk was het een risico; het had ook helemaal verkeerd kunnen gaan.”

8.Wat maakt Amsterdam de juiste stad voor het beheren van een horecaconcern?

“Londen is met 8 miljoen inwoners veel groter dan Amsterdam met 800 duizend inwoners, maar ik beschouw de Nederlandse hoofdstad als een kosmopolitisch dorp met een open-minded sfeer en veel internationale invloeden. Daarom was het de perfecte locatie om The Entourage Group te starten. Ook heeft Amsterdam een unieke charme, gelegen in het hart van West-Europa. Ondernemen in de horeca is overal anders, maar tegelijkertijd ook hetzelfde. Uiteindelijk draait het om gastvrijheid, ongeacht de taal die je spreekt of het land waar je bent. Je moet gastvrij zijn, een goed concept hebben, consistent zijn, een aantrekkelijke uitstraling hebben en een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden. Dat geldt overal ter wereld.”

9.Zijn de huurkosten niet te hoog in onze hoofdstad?

“Over het algemeen is het sinds de pandemie moeilijker geworden om genoeg marge te behalen in de horeca, niet alleen in Amsterdam. Vrijwel alle kosten zijn gestegen en we kunnen niet alles doorberekenen aan onze gasten. Het is nu nog uitdagender dan voorheen, en de horeca was al een ‘high risk’ branche. Ik raad het iemand die niet precies weet wat hij doet, niet aan. Het werk van een horecaondernemer is veeleisend en dynamisch. Om voldoende winst te maken, moeten we de kosten in de gaten houden, ervoor zorgen dat de omloopsnelheid hoog is, efficiënt werken en vooruitdenken.”

10.Met welke leverancier werk je het langst samen?

“We werken al zestien jaar samen met Nice to Meat, onze langste samenwerking. We hebben een goede relatie met hen omdat ze altijd aan onze vraag voldoen, de kwaliteit van hun producten consistent is en we beide eraan verdienen. Onze goede relaties met leveranciers zijn gebaseerd op wederzijds respect en wederzijdse voordelen. Bij het kiezen van leveranciers let ik op een goede combinatie van service, productkwaliteit en aantrekkelijke prijzen.”

11.Is er een levensles die je graag wilt doorgeven aan startende horecaondernemers?

“Ik wil startende horecaondernemers meegeven dat er geen ‘shortcut’ is; je moet de branche stap voor stap leren kennen voordat je iets opent, anders is de kans groot dat het mislukt en je veel tijd en geld verliest. Voordat ik ondernemer werd, werkte ik als medewerker in cafés en restaurants. ‘Don’t cut corners’.”

Benieuwd aan welke andere grootse horecaondernemers wij 11 vragen stellen? Elke 2 weken verschijnt een nieuw interview!

Overzicht horecazaken The Entourage Group

Momo (restaurant, bar & lounge): 1 in Amsterdam
Izakaya (Asian kitchen & bar): 1 in Amsterdam en 1 in München
The Duchess* (restaurant): 1 in Amsterdam
Mr Porter Steakhouse, Bar & Lounge: 1 in Amsterdam, 1 in Barcelona en 1 op Ibiza (+1 in Londen vanaf het najaar 2024)
Do Not Disturb (lounge bar): 1 in Amsterdam
The Butcher (high-end fastfood): 4 in Amsterdam, 1 in Leidschendam, 1 op Ibiza (+2 franchisevestigingen in Manchester en Londen)
The Butcher Social Club (all-day playground & haute fastfood): 1 in Amsterdam
Roladin Bakery & Cafe: 1 in Leidschendam
Toni Loco Pizza: 1 in Amsterdam en 1 in Leidschendam (+1 franchisevestiging in Londen)
Shirkhan (Mumbai street food): 1 in Amsterdam

19 zaken in eigen beheer + 3 franchisevestigingen


Fotograaf: Chantalle Laurent

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws