De Beren is de bekendste restaurantketen van Nederland. Mensen tussen de 18 en 35 jaar herkennen de meeste ketens. De geholpen naamsbekendheid varieert per keten en per leeftijdsgroep. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek onder ruim 5100 Nederlanders.
Geholpen naamsbekendheid verwijst naar het percentage Nederlanders van 18 jaar en ouder dat een restaurantketen herkent uit een lijst van de grootste ketens in Nederland. De Beren scoort hierop het hoogst met 63 procent. Dit is in lijn met de grootte van De Beren, aangezien zij het op één na grootste aantal vestigingen hebben. Loetje (met 59 procent) en La Cubanita (51 procent) maken de top drie compleet. ’t Zusje en Happy Italy volgen de top drie. Gemiddeld heeft een restaurantketen een geholpen naamsbekendheid van 20 procent.
Jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar herkennen meer restaurantketens dan 50-plussers. Gemiddeld kennen ze 8 van de 28 grootste ketens in Nederland, terwijl 50-plussers er 'slechts' vier herkennen. Dit kan te verklaren zijn door de opkomst van ketens zoals Wagamama en Dadawan, die zich specifiek richten op een jonger publiek.
Geholpen naamsbekendheid verschilt per leeftijdsgroep
Happy Italy is vooral bekend onder 18- tot en met 34-jarigen. De keten heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid (76 procent) in deze leeftijdsgroep. Gauchos heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid onder 35- tot en met 49-jarigen (35 procent). Er is geen restaurantketen waar de naamsbekendheid opvallend hoog is onder 50-plussers.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.