De horeca herstelt zich. Wij maken momenteel een grote inhaalslag want de gast besteedt zijn geld ruimhartig in de horeca. Gasten willen weer onbeperkt en onbezorgd genieten. Daarbij speelt het weer ons dit voorjaar in de kaart. En na twee pittige jaren verdienen wij dit mazzeltje. Zo zie je dat na een periode van verval altijd een periode van bloei volgt.
Het leven is cyclisch en kent ups & downs
Laat je echter niet te veel verblinden door deze euforie. Het sentiment kan snel omslaan in deze gekke tijd en de koopkracht staat ook steeds meer onder druk. Veel horecaondernemers verwachten dat na de zomer de drukte afneemt. Zorgt daarom dat je nu goede zakendoet, de explosieve kosten zoveel mogelijk bedwingt en je schulden afbouwt. De periode van bloei kan aanhouden, maar mocht het weer misgaan, ben je voorbereid.
Je voet op het gaspedaal
Het is voor de horeca tijd om geld te verdienen. En dat is hoognodig. Want geld, en vooral winst, geeft je meer vrijheid, gemoedsrust en plezier in wat je doet. Deze positieve vibes zijn meer dan welkom en helpen om het ondernemerschap vol te houden. Want er ligt altijd negativiteit en somberheid op de loer die je het hoofd moet bieden. Zoals de vrees dat je zaak leeg is, terwijl andere horecabedrijven goed doordraaien. Of je voelt je gestrest omdat operationeel dingen niet lekker lopen. Het idee dat je achter de feiten aanloopt en nergens tijd voor hebt. En dan is er de angst dat je het financieel niet redt. Dat je de rekeningen niet meer kan betalen, hard werkt maar weinig tot niets verdient.
Als je bedrijf niet goed draait, moet je de vinger op de zere plek leggen en het fixen. Anders kun je niet accelereren. Vaak zit het repareren buiten je comfortzone en zelfs buiten de gebaande paden. Puur omdat alle geijkte wegen al door anderen zijn bewandeld. Je zult een eigen pad moeten vinden en niet de paden bewandelen die door concurrenten al zijn plat gewalst. En dat vergt moed, creativiteit en behendigheid.
De paradox: elk nadeel heeft z’n voordeel
Gek genoeg kunnen bedreigingen voor je bedrijf op een paradoxale manier soms voordelig uitpakken. Zoals het tekort aan personeel in zowat alle branches. Het is verrekte lastig om toppers te vinden en meestal moet je zelf het talent ontwikkelen in je team. Maar het voordeel van krapte op de arbeidsmarkt is dat de consument zich geen zorgen maakt over zijn baan of inkomen. Er is genoeg werk. Dit is voor de consument een comfortabele positie waardoor ze geld blijven uitgeven.
Hetzelfde geldt voor de torenhoge voedselprijzen. Wil je de foodcost onder controle houden, dan moet je flexibel met je menukaart omgaan. Seizoensgebonden koken en sneller gerechten wisselen als de inkoopprijs omhoogschiet. Maar het kost veel tijd en energie om hier bovenop te zitten. Toch is het de moeite waard. Het kan een slok op een borrel schelen als je goede afspraken maakt met lokale leveranciers en boeren. En het is sympathiek. Je hebt mooie verhalen en anekdotes door te vertellen over de producten en je partners. En gasten smullen hier letterlijk en figuurlijk van. En dat is goed voor de gemiddelde besteding.
Niet zwartkijken
Als je naar de horizon staart zie je nog altijd donkere wolken. Voordat je het weet begint het circus weer van vooraf aan. Om welke reden en in welke vorm dan ook. En helaas heeft de overheid zijn eigen huis niet op orde, waardoor je niet veel hulp meer van die kant hoeft te verwachten. Wij moeten ons realiseren dat de horeca en het MKB voor hen bijzaak zijn. Maar onze branche is geen bijzaak voor de samenleving. Wij zorgen voor cohesie en die is broodnodig.
Laat je dan ook niet gek maken door al het sombere nieuws om je heen. Het leven is om te leven en je bestemming te bereiken. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om alles eruit te halen. Privé en zakelijk. Om je eigen plan te trekken en te herrijzen als een feniks uit de as.
Over Monique van Gevelt
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en strategisch partner voor horecaondernemers. Verder is ze columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.