Rob Leemker: “De vrijheid om leuke dingen te kunnen doen is belangrijk”

Auteur: Juan Kort
Rob Leemker: “De vrijheid om leuke dingen te kunnen doen is belangrijk”

Groots ondernemen. Alhoewel de meeste uitbaters hun energie kwijt zijn aan één zaak, hebben anderen een heel plein in hun bezit. Wat is hun aanpak? Wij stellen elf vragen aan grootse horecaondernemers. Deze week: Rob Leemker (32) sloot zich als operationeel directeur en mede-eigenaar aan bij BenKom Group; een horecaconcern met vier zaken en twee binnenkort te openen locaties, allen in Amsterdam en Hoofddorp.

1.    Wat kun je over jezelf vertellen?

“Ik ben geboren en getogen in Hoofddorp en woon er nog steeds. Hier heb ik alle mogelijke functies in de horeca uitgeoefend en een groot netwerk opgebouwd. Mijn vriendin en ik hebben zeven jaar een relatie en we wonen samen. In onze vrije tijd vinden we het leuk om uit eten te gaan en te reizen; om goed te kunnen ondernemen is de vrijheid om leuke dingen te kunnen doen belangrijk. Restaurants met een Franse of Aziatische keuken bezoek ik graag, maar ik geniet ook van Italiaans eten of een goed steakhouse. Soms kiezen we voor fine dining, andere keren voor een restaurant dat later op de avond verandert in een club. Dat vind ik het nieuwe uitgaan. Tijdens een bezoek aan andere horecazaken let ik altijd op de verlichting, de muziek, de service, het glaswerk en dergelijke. Zo bedenk ik steeds hoe ik die ideeën kan toepassen in mijn eigen zaken.”

2.    Hoe heb je dit bereikt?

“Mo Benaicha en Kristian Komduur zijn de grondleggers van de horecagroep. De naam BenKom Group is een combinatie van hun achternamen. Voor de start van deze groep beheerden Mo en Kristian al verschillende horecazaken. Ze besloten hun krachten te bundelen en begonnen in 2018 met de transformatie van Westervilla Amsterdam tot een hotel en een restaurant. Ik werd er eind 2022 bij betrokken om de operatie in goede banen te leiden. Voordat ik aan dit project begon had ik diverse horecazaken, waaronder The Market Club in Hoofddorp, die in april 2022 is afgebrand. Deze droom was in rook opgegaan, maar er opende een nieuwe deur. Na de transformatie kreeg het hotel de naam Westervilla en het restaurant werd Nando Italian Bistro; beide werden op 8 mei 2023 geopend. Hierna werd Hotel de Beurs, waar ik ooit als afwasser begon, met zijn 68 kamers overgenomen. Dit hotel is een begrip in Hoofddorp, maar had achterstallig onderhoud. We zijn bijna klaar voor de heropening, waarschijnlijk begin juni. Het hotel is volledig gerenoveerd en krijgt de naam Hotel Twenty-Three. Daarna richten we ons op fase twee: het restaurant van het hotel, Moyà, met een internationaal shared dining concept op hoog niveau. Vanwege de omvang van het pand duurt het project Hotel Twenty-Three en Moyà langer dan gepland, en toen er een leegstaand pand in Hoofddorp beschikbaar kwam dat voorheen in gebruik was als bank, besloten we daar ook een nieuw initiatief te starten. Dat werd 11 Bar & Kitchen; een hip grand café met een betaalbaar, maar kwalitatief goed menu. Voor ons is het belangrijk om het betaalbaar en toegankelijk te houden. Ondertussen zijn we druk bezig met de verbouwing van Restaurant 25 in Hoofddorp, waar we 'pizza, pasta, pollo en gelato' gaan serveren, oftewel pizza, pasta, kip en ijs. Dit trendy pizzeriaconcept speelt in op de groepen waarvan niet iedereen pizza wil eten. Jeffrey Haster heeft zich als financieel directeur als laatste bij ons gevoegd. We zijn nu alle vier mede-eigenaar.”

3.    Hoe verloopt de samenwerking?

“De samenwerking gaat erg goed. De leeftijdsverschillen zijn groot, maar dat merken we eigenlijk niet. Mo is 40, Kristian 47, ik ben 32 en Jeffrey is de jongste met 30 jaar. We hebben een duidelijke visie: 'Samen smaakt succes beter'. We betrekken al ons personeel hierbij, van afwassers tot management. Succes samen maken betekent onder andere de juiste begeleiding bieden; we stimuleren werknemers om door te groeien. Onze samenwerking draait om het stellen van doelen, het nastreven daarvan en het met veel plezier uitvoeren ervan. We sturen aan waar nodig en we vullen elkaar goed aan. Dit maakt de samenwerking erg prettig.”

4.    Hoe bedenken jullie concepten en hoe worden deze uitgewerkt?

“Allereerst kijken we naar een pand en bedenken we welk concept daarbij past. Daar laten we ook marktonderzoek voor doen. Door onze gezamenlijke ervaring in de horeca ontstaan er mooie concepten. We werken veel samen met ESTIDA voor de interieurontwikkeling. De basis, inclusief kleuren, meubilair, bekleding, parasols en de naam, bepalen we zelf. Voor de verdere ontwikkeling en branding werken we samen met Atoms. Als eigenaren streven we naar deze aanpak.”

5.    Hoelang duurt dat proces?

“Bij Nando duurde het volledige proces anderhalve maand. In die tijd hebben we een nieuw concept bedacht en geïmplementeerd; de muren andere kleuren gegeven, een nieuwe naam gekozen, drukwerk geregeld en alles gedaan wat nodig was om de zaak te kunnen draaien. Voor grotere projecten duurt dit langer. Voor 11 Bar & Kitchen duurde dit elf maanden, deels vanwege de vertraging in de bouw. Normaal gesproken streven we naar een doorlooptijd van vier tot zes maanden. Het ontwikkelen van een hotel vergt meer tijd vanwege de inrichting van meerdere ruimtes, die soms verschillend zijn. Daarom duurt het ontwikkelen van een hotel meestal anderhalf jaar.”

6.    Wat is jouw grootste leermoment?

“Vroeger voerde ik zelf sollicitatiegesprekken of liet ik het management dit doen. Na afloop van het sollicitatieproces was er echter vaak minder aandacht voor hr-zaken. Een aparte hr-afdeling zorgt voor meer betrokkenheid en helpt bij het behouden van personeel. Momenteel zijn we ook bezig met een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Hiermee willen we nagaan of we goed presteren als werkgever, of medewerkers het fijn vinden om voor ons te werken en of ze groeimogelijkheden zien. Wij kunnen denken dat het goed gaat, maar als zij dat niet zo ervaren, moeten we ons beleid aanpassen. Een aparte hr-afdeling is dus veel belangrijker dan ik eerder dacht. Het geeft ons ook rust omdat we weten dat ervaren professionals zich ermee bezighouden en het goed doen. Daarnaast werken we samen met een payrollbedrijf dat ook een hr-afdeling heeft. We overleggen met hen hoe we elkaar kunnen ondersteunen. Momenteel hebben we één hr-medewerker in dienst.”

7.    Hoe zorgen jullie voor voldoende marge?

“Wij kijken niet strikt naar de winstmarge in procenten per menuoptie, vooral niet bij duurdere wijnen en bieren. We overwegen wat een wijn qua opbrengst oplevert in plaats van puur naar het percentage winst te kijken. Hierdoor blijven bijvoorbeeld duurdere wijnen betaalbaar en hebben ze een hogere omloopsnelheid; gasten bestellen deze wijnen vaker, genieten er meer van en delen hun positieve ervaringen met anderen. Wij vertellen altijd een mooi verhaal bij een goede wijn, dat is belangrijk voor de ervaring.

Onze variabele kosten, zoals personeelskosten, maken het lastig om voldoende marge te behalen. We streven ernaar om alles goedkoper aanbieden dan we nu kunnen, daarom moeten we voortdurend bijsturen. Wekelijks analyseren we de omzet ten opzichte van de afzet en daarnaast maken we goede afspraken met leveranciers. Als horecagroep met meerdere zaken is dat voor ons makkelijker. De voordelen hiervan houden we niet alleen voor onszelf, maar delen we ook met onze gasten. Dit draagt bij aan meer herhaalbezoeken.”

8.    Wat zijn jullie plannen met BenKom Group?

“Onze doelstelling voor de eerste vijf jaar van het bedrijf is om tien zaken te realiseren in en rondom de gemeente Haarlemmermeer en in Amsterdam. We zijn al goed op weg, maar we moeten nog wat zaken toevoegen aan onze portefeuille. Deze worden allemaal uniek, variërend van grand cafés tot hotelbars en van hotels tot bars en Franse en Italiaanse restaurants. Het kan van alles zijn. We houden niet vast aan een bepaald concept, maar we kijken vooral naar wat werkt in een bepaalde omgeving. Een goede prijs-kwaliteitverhouding staat bij ons altijd centraal. Of het nou een snackbar, pizzeria of sterrenzaak is, de prijs-kwaliteitverhouding moet kloppen. Hoewel de wereld steeds duurder wordt, willen wij uit eten gaan mogelijk maken voor het middensegment. We willen laten zien dat het anders kan en op een manier waarbij we nog steeds winstgevend zijn en goede marges behalen. Door onze zaken op een specifieke manier neer te zetten, geven we ze een uitstraling van klasse.”

9.    Op welke andere manieren ben jij betrokken bij jullie zaken?

“Sinds twee weken ben ik weer actief in de zaken. Het is ook voor ons lastig om gekwalificeerd personeel te vinden dat ons gedachtegoed over gastvrijheid en omgang deelt. Vooral in de leeftijdscategorie 18 tot en met 24 jaar merk ik dat het soms anders werkt dan hoe wij dat graag zien. Daarom ben ik nu terug op de vloer om het goede voorbeeld te geven en om te kijken hoe het beter kan. Dan gaat het vooral om het structureren van het management, hen te leren hoe we met elkaar omgaan en hoe je ervoor zorgt dat iemand van 18 jaar wel naar je luistert. Jonge mensen zijn vaak gedreven en gemotiveerd, maar op hun eigen manier. Soms vergeten ze bepaalde zaken en handelingen die voor ons belangrijk zijn. Omdat het management vaak jong is, gaan ze er soms vanuit dat als ze iets één keer vragen, het ook gedaan wordt. In de praktijk blijkt echter dat je het altijd moet controleren. Sommige managers vinden dat frustrerend en vermijden dit omdat ze een goede relatie met collega’s willen behouden. Mijn rol is meer begeleidend voor het management dan operationeel, zoals rondlopen met een dienblad. Omdat we Restaurant 25 op termijn willen gaan franchisen, focus ik op het structureren en begeleiden van medewerkers die de ambitie hebben om te ondernemen. Als ik het management stimuleer, zie ik snel verbeteringen.”

10.  Hoe hebben jullie de zaken financieel gerealiseerd?

“We financieren de groep met eigen geld, particuliere investeringen en leningen van zowel leveranciers als banken, hoewel het verkrijgen van bankleningen lastig kan zijn.”

11.  Hoe zien de marketingactiviteiten van BenKom group eruit?

“Op het hoofdkantoor in Hoofddorp hebben we een marketing- en eventafdeling. Deze afdeling is verantwoordelijk voor onze marketing- en communicatie-uitingen via social media en e-mailmarketing. Momenteel richten we ons op het promoten van vacatures en het vergroten van de zichtbaarheid van onze zaken via diverse kanalen. Daarnaast organiseren we regelmatig evenementen rondom onze zaken, variërend van Koningsdag en dj-avonden tot leuke brunches en 'Italian nights'. Deze evenementen worden adequaat gepromoot door onze marketing- en eventafdeling.”

Benieuwd aan welke andere grootse horecaondernemers wij 11 vragen stellen? Lees alle interviews hier!

Overzicht horecazaken BenKom Group

WesterVilla (boutiquehotel, Amsterdam)
Nando Italian Bistro (Amsterdam)
11 Bar & Kitchen (Hoofddorp)
Restaurant 25 (pizza, pasta, kip en ijs in Hoofddorp)

Coming soon:
Hotel Twenty-Three (hotel en restaurant, Hoofddorp)
MOYÀ (restaurant, Hoofddorp)

4 zaken geopend + 2 nog te openen

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws