De grootste restaurantketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +72. Proeflokaal Bregje krijgt de hoogste score (+91). Het is opvallend dat drie van de vijf meest bezochte ketens een NPS krijgen die lager is dan gemiddeld. De 18- tot 34-jarigen geven gemiddeld een lagere score dan oudere bezoekers. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
De Europese Net Promoter Score (NPS) meet de bezoekerstevredenheid. Een hogere NPS betekent dat de bezoekers sneller een keten zullen aanraden aan anderen. De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse restaurantketens is +72. De score van elke restaurantketen is positief. De keten met de hoogste gemeten NPS is Proeflokaal Bregje (+91). Daarop volgen ’t Zusje (+89) en La Cubanita (+78). Humphrey’s (+74) en Moeke (+73) maken de top vijf compleet.
Best bezochte ketens hebben een lagere tevredenheid
Het is opvallend dat Happy Italy (+36), De Beren (+70) en Loetje (+70) elk een NPS onder het gemiddelde hebben terwijl de ketens behoren tot de vijf best bezochte ketens. Van alle restaurantketens heeft Happy Italy de laagste NPS. Daarop volgen Pannenkoe (+48) en Heinde & Ver (+55).
Jongere generatie minder positief
De gemiddelde NPS onder 18- tot 34-jarigen is +69. Restaurantketens zouden hier aandacht aan moeten besteden omdat het een belangrijke bezoekersgroep is. De NPS is hoger onder 50-plussers (+73) en 35- tot 49-jarigen (+72). Er zijn geen significante verschillen in tevredenheid tussen mannen en vrouwen.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.