Rungis en Duch Cuisine slaan handen ineen

Auteur: Redactie
Duurzaamheid 19 april 2024
Rungis en Duch Cuisine slaan handen ineen Ferdie Olde Bijvank (voorzitter Dutch Cuisine, links) en Niels van den Berg (manager communicatie & trends bij Rungis, rechts)

Groenten en fruit zo smaakvol én lokaal mogelijk aanbieden is al jarenlang één van de speerpunten bij Rungis uit Barendrecht. Onder dat motto stimuleert Rungis al langere tijd samenwerkingen met telers die de uitdaging aangaan om wereldse smaken in eigen land te telen. Het stimuleren van deze duurzamere teelt is ook precies waar Dutch Cuisine naar streeft. Daarom slaan ze de handen ineen. Maandag 15 april werd de samenwerking officieel ondertekend.

"Stichting Dutch Cuisine heeft als uitgangspunt de verhouding 80 procent plantaardig en 20 procent dierlijk te serveren en ook 80 procent van lokaal en 20 procent van verder weg. Zij hebben een trouwe schare aan chefs die dat ondersteunen en daar hun steentje aan bijdragen. Die inspanningen om de Nederlandse eetcultuur en producten op de kaart te zetten in restaurants ondersteunen wij van harte. Dat doen we feitelijk al 35 jaar. Met deze samenwerking formaliseren we nu onze inspanningen om de Hollandse producten bij de chefs in de keuken te krijgen", vertelt Niels van den Berg, manager communicatie & trends bij de AGF-horecagroothandel.

"Voorheen werd er nog weleens met het vingertje gewezen naar producten van verder weg. Dat gaat er steeds meer vanaf en dat vinden wij een positieve ontwikkeling. We stimuleren graag het lokale aanbod, maar vinden dat er 's morgens ook een glas jus d'orange geserveerd moet kunnen worden. Maar we zien de aansluiting bij Dutch Cuisine wel als een mooie kapstok om het Nederlandse product bij de chefs en horecaondernemers in de keuken te krijgen", laat Van den Berg weten.

Aandacht

Concreet gaat Rungis aandacht geven aan Dutch Cuisine via onder meer gastlessen en kookwedstrijden op scholen. "Verder gaan we met een geselecteerd aantal producten, zoals zoete aardappelen - een volumeproduct dat we volledig uit Nederland leveren - maar ook zeewier uit de Oosterschelde, de producten van onze Nederlandse telers op een voetstuk plaatsen. We hoeven het Franse chauvinisme hier niet helemaal door te voeren, maar een stukje trots op het lokale product, daar werken we graag aan mee", vervolgt Van den Berg.

"Bovendien gaan we de chef-koks en horecaondernemers die succesvol zijn met Dutch Cuisine de komende tijd nog meer een podium geven. Er zijn een aantal koks, zoals onder meer meesterkok Albert Kooy, die zich als grondlegger van Dutch Cuisine sterk maken voor de Nieuwe Nederlandse keuken en daarmee echt hun kop boven het maaiveld uitsteken. Deze koks laten zien dat het geen geitenwollensokkenhobby is, maar echt iets waarmee men zich kan onderscheiden. Als AGF-specialist pakken we daar graag onze rol in. We gaan vanuit hier vol gas geven, met onze telers aan de slag en daar gaan de mensen nog veel van horen", belooft Van den Berg.

De 5 principes

Dutch Cuisine gaat uit van 5 principes die de Nederlandse identiteit op culinair gebied moeten ondersteunen. Deze principes zijn:

Cultuur

De Nederlandse eetcultuur kenmerkt zich door een grote variëteit aan seizoensgerechten en streekproducten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Brabantse Wal asperges en de Opperdoes ronde. Gerechten die op tafel verschijnen zouden moeten kunnen vertellen waar in Nederland we ons bevinden en in welk seizoen we momenteel zitten.

"Rungis werkt met de #VijfSeizoenen en stimuleert het werken met échte seizoensproducten dan ook enorm! Zo kijken we ieder jaar weer uit naar het Hollandse zoete aardappel van onze bevlogen telers in Brabant. Ook ons Verkoop & Advies team helpt onze chefs graag door het werken met (Nederlandse) seizoensproducten te stimuleren."

Gezond

Dutch Cuisine stimuleert gezonde voeding en een gezond eetpatroon. Niet alleen voor onze lichaam en geest, maar ook voor onze aarde.

"Rungis stimuleert deze ontwikkeling al jaren door een hoofdrol te vergeven aan al het smaakvolle groente en fruit in ons assortiment. De vegetarische keuken is daarom ook niet voor niets al jaren aan populariteit aan het winnen. Ook het bieden van een breed biologisch assortiment draagt hieraan bij. Producten die uit de volle grond komen, zonder bestrijdingsmiddelen en zonder gebruik te maken van kunstmest."

Natuur

Gebruik wat de natuur ons te bieden heeft. Hierbij doelt Dutch Cuisine ook op het niet gebruiken van kunstmatige toevoegingen. Daarnaast stimuleert Dutch Cuisine een 'no-waste' klimaat.

"Rungis biedt haar producten zo puur mogelijk aan, het liefst ook zo vers mogelijk. Door sterk te kijken naar wat de #VijfSeizoenen ons te bieden hebben, maakt Rungis ook de duurzame en natuurvriendelijke keuzes."

Kwaliteit

Dutch Cuisine kijkt niet alleen naar de prijs, maar juist ook kwaliteit van producten. Hierbij zijn respect voor het ingrediënt, de herkomst en de producent van uiterst groot belang. Hierbij wordt het werken met bijvoorbeeld biologische, Fairtrade en lokale producten dus gestimuleerd.

"Rungis gaat altijd voor de beste smaak. Kwaliteit is dus van enorm belang. Door samenwerkingen te stimuleren met Nederlandse telers die groente en fruit van over de hele wereld in Nederland gaan telen, zijn de lijnen kort, stimuleren we duurzame teelt én waarborgen we kwaliteit."

Waarde

Het laatste principe vloeit voort uit de vorige vier. "Waarde ontstaat dus als resultaat. We eten en leven gezonder, gaan beter met onze aarde om, gaan voor een no-waste klimaat en stimuleren eerlijke handel."

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws