Horecaondernemers in Nederland kunnen zich aansluiten bij verschillende belangenverenigingen en samenwerkingsverbanden. In deze rubriek licht de redactie in een artikel een belangenvereniging uit. Dit keer: Dutch Cuisine.
Ontstaansgeschiedenis en missie
Dutch Cuisine is een initiatief dat in 2014 is opgericht door een groep chefs, onderwijs, wetenschappers en andere experts die zich zorgen maakten over de toekomst van de Nederlandse keuken. Dit om de Nederlandse keuken nationaal en internationaal te promoten en te vernieuwen en te laten zien dat onze keuken meer te bieden heeft dan alleen stamppotten en haring. Het doel van de organisatie is bovendien om de Nederlandse keuken te laten zien als een culinair erfgoed dat rijk is aan lokale, duurzame en seizoensgebonden producten.
Dutch Cuisine hanteert vijf principes: cultuur, gezondheid, natuur, kwaliteit en waarde. Deze zijn ontwikkeld door SVH Meesterkok Albert Kooy. Het initiatief stimuleert chefs en restaurants om te werken met lokale en seizoensgebonden producten, en om duurzame en verantwoorde keuzes te maken. Dutch Cuisine wil hiermee niet alleen de Nederlandse keuken vernieuwen, maar ook de Nederlandse voedselcultuur versterken en promoten, zowel in eigen land als daarbuiten.
Je aansluiten
Als stichting heeft Dutch Cuisine geen traditioneel lidmaatschap zoals bij een vereniging. In plaats daarvan kunnen restaurants zich aansluiten bij de community van Dutch Cuisine, de criteria daarvoor zijn zacht. Iedereen die de vijf principes gebruikt als leidraad en dit ook communiceert, kan zich aansluiten bij de beweging en jaarlijks het manifest tekenen. De stichting is dit jaar begonnen met aansluitkosten te vragen waarna je kan aansluiten. Momenteel staat de teller op honderd bedrijven en chefs.
Albert Kooy, medeoprichter Dutch Cuisine, SVH Meesterkok en executive chef bij NHL Stenden
De voordelen
Er zijn verschillende voordelen aan het aansluiten bij Dutch Cuisine:
1. Netwerk: door aan te sluiten bij Dutch Cuisine krijg je toegang tot een uitgebreid netwerk van professionals in de Nederlandse culinaire wereld. Ook kan je bij Dutch Cuisine deelnemen aan events en bijeenkomsten. Dit netwerk kan leiden tot nieuwe samenwerkingsverbanden en kansen.
2. Promotie: Dutch Cuisine promoot de Nederlandse keuken en haar restaurants via verschillende kanalen, zoals sociale media, evenementen en publicaties. Als restaurant kun je profiteren van deze promotie en/of de principes volgen en zelf promoten.
3. Training en workshops: de stichting organiseert regelmatig trainingen, workshops en andere educatieve evenementen om kennis en inspiratie te delen over de Nederlandse keuken en lokale, duurzame en seizoensgebonden producten. Als ‘lid’ van Dutch Cuisine krijg je korting op deze evenementen.
4. Toegang tot informatie: je krijgt toegang tot exclusieve informatie, zoals trends en ontwikkelingen binnen de culinaire wereld en tips voor het werken met lokale, duurzame en seizoensgebonden producten.
5. Samenwerking: je kunt deelnemen aan samenwerkingsverbanden met andere deelnemende restaurants om bijvoorbeeld nieuwe producten te ontwikkelen, culinaire evenementen te organiseren of te werken aan duurzaamheidsprojecten.
Al met al kan het ‘lidmaatschap’ van Dutch Cuisine leiden tot nieuwe kansen, contacten en kennis, en kan het helpen bij het promoten van een restaurant, producten of organisatie in de Nederlandse culinaire wereld.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.