Warenhuisketen Hema heeft zijn omzet in het derde kwartaal met 3 procent zien toenemen. Dat is echter niet te danken aan de verkoop van eten en drinken. Daar noteerde Hema juist een flink negatieve index, blijkt uit donderdagavond gepresenteerde cijfers. Uit de cijfers blijkt dat de tak food & horeca ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder op een index van 94 zit.
Hema zet minder om met eten en drinken
Dit zorgde ervoor dat Hema als geheel minder snel groeide dan de markt, ondanks stijgingen bij mode, huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorging. De onderneming meldt dat het marktaandeel in food is gedaald. Hema stelt dat de horeca wel veel beter presteerde dan de markt, maar de totale daling bij food te maken heeft met het terugdringen van voedselverspilling en een flinke afname van het aantal promoties.
Food & Catering
Wanneer gekeken wordt naar de afgelopen twaalf maanden dan groeit de tak food & catering nog wel met 1 procent, maar ook dat is minder dan de markt als geheel. Hema heeft onder meer een assortiment vers en kruidenierswaren en beschikt in de meeste vestigingen over een restaurant. De laatste jaren werd geëxperimenteerd met mini-supermarkten. De cijfers laten ook zien dat Hema als geheel opnieuw een nettoverlies leed, maar dat was met €1,6 miljoen wel stukken kleiner dan een jaar eerder.