Aan de hand van een aantal aan Groningen en de Groningers toegeschreven eigenschappen hebben medewerkers van het IBM Client Innovation Center in Groningen het recept voor het ultieme Groningse stadsbiertje 'berekend'. Dit meldt het Dagblad van het Noorden. IBM in Londen is dermate positief over het project dat het ook voor de Britse hoofdstad op dergelijke wijze een recept voor een eigen biertje wil laten bepalen. Het nieuwe biertje wordt in november op het toekomstfestival Let’s Gro onthuld.
Medewerkers van IBM Groningen voorzagen hun computersysteem Watson van een groot aantal teksten over Groningen, zowel over de historie als beleidsplannen voor de toekomst. Daaruit kwamen 42 karaktereigenschappen naar voren. Watson heeft op basis van honderdduizenden online bierrecensies voor elk van die karaktereigenschappen de 5 best passende bieren geselecteerd. Vervolgens zijn de ingrediënten van die bieren vergeleken, waardoor een recept ontstond.
In het nieuwe IBM-biertje gaan extra havervlokken (passend nij de karaktereigenschap zelfdiscipline), crystalmout (vertrouwen), karamelmout (resultaatgerichtheid), Simcoe hop (rebels), Chinook hop (interesse in kunst en cultuur) en Cascade hop (helpen van anderen). Het hieruit voortkomende bier werd door medewerkers van IBM gebrouwen in een thuisbrouwerij op het balkon van het Client Innovation Center in Groningen. Na een geslaagde proefversie werd het recept overgedragen aan stadsbrouwerij Martinus.