Een op de acht horecamedewerkers denkt dat toekomstige technologische ontwikkelingen een negatieve invloed hebben op hun baan. Dit gaat bijvoorbeeld om de invloed van AI, QR-codes en robots op de horecasector. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gestuurde workforce management software.
De grootste zorgen van eerstelijns horecamedewerkers is dat technologie banen in hun sector kan vervangen (46 procent) en dat de kans op storingen vergroot door meer technologische toepassingen (51 procent). Een kleine groep vreest dat ze niet kunnen meekomen met de snelle technologische veranderingen (12 procent).
Nederlanders meer zorgen dan andere Westerse landen
Het onderzoek van Quinyx is naast Nederland tegelijkertijd in zeven andere Westerse landen uitgevoerd. Hieruit blijkt dat Nederlandse horecamedewerkers, na de Verenigde Staten (19 procent) en het Verenigd Koninkrijk (16 procent) technologische ontwikkelingen als negatiever zien voor hun baan dan de andere Westerse landen. Noorse logistieke medewerkers zijn het meest optimistisch, zo geeft 65 procent aan dat zij een positieve invloed verwachten van technologische ontwikkelingen.
AI biedt kansen voor betere werk-privébalans
Hoewel horecamedewerkers technologie deels als een bedreiging zien, biedt het juist ook kansen om het werk voor medewerkers te verbeteren. “Het plannen van roosters in de horeca gaat verder dan alleen het invullen van shifts op drukke momenten. Met AI kunnen roosters niet alleen afgestemd worden op pieken in de vraag, maar ook beter rekening houden met de persoonlijke voorkeuren en behoeften van medewerkers. Dit draagt bij aan een betere balans tussen werk en privé, vermindert stress en verhoogt het werkplezier. En tevreden medewerkers zorgen voor een gastvrijere ervaring en blijere gasten”, zegt Freya Swales, AI-expert bij Quinyx.