Koks gebruiken steeds minder convenience-producten en steeds vaker verse ingrediënten. Dat onderzocht Het Nederlands Kokspanel in samenwerking met Foodinc. Opvallend is dat koks wel minder negatief denken over
convenienceproducten.
*Vragenlijst*
250 koks van Het Nederlands Kokspanel vulden FoodServePeil, de online vragenlijst in. Dat is ongeveer hetzelfde aantal als vorig jaar.
*Afname in gebruik*
Gemiddeld gebruiken koks 15 procent minder convenience ten opzichte van vorig jaar. Over kant-en-klaarproducten zijn ze nog minder te spreken. Het gebruik daarvan nam met 25 procent af.
*Smaakvervlakking*
Opvallend is dat 35 procent van de ondervraagden vindt dat het gebruik van convenienceproducten tot smaakvervlakking leidt. Vorig jaar was dat nog 50 procent.
*Economische overwegingen*
Hoe kan het dat koks positiever zijn over de producten, maar er toch minder van gebruiken? Foodinc. denkt dat deze tegenstelling mogelijk komt door de economische crisis; koks vinden producten die deels voorbereid zijn kwalitatief goed genoeg om te gebruiken in de keuken, maar denken te besparen als ze de producten zelf maken met verse ingrediënten. Foodinc. benadrukt dat convenience niet per se duurder is als je ook de bereidingstijd meerekent.
*Lokaal inkopen*
Wat lekker en vers is, hoeft niet van ver te komen. Dat blijkt ook uit het inkoopgedrag van de geënquêteerden. De lokale inkoop steeg met 8 procent.
Gebruik convenienceproducten daalt
11 oktober 2011