Zoet, vet en calorieën liggen onder vuur. Nou net de elementen die een dessert lekker makken. Restaurantgasten laten zich echter niet kennen. Amerikaans onderzoek
door marktonderzoeker Technomic onder ruim 1.500 consumenten toont aan dat er weer meer vraag is naar desserts ten opzichte van twee jaar geleden.
De redactie geeft u drie tips voor het ontwikkelen van aantrekkelijke en toekomstbestendige desserts.
*TIP 1* Het dessert is sterk gedreven door emotionele drang bij de gast. Men wil zichzelf belonen met een dessert. Wanneer men blij is, dan neemt men eerder een afsluitende gang. Zorg dat een gast in zijn nopjes is na voor- en hoofdgerecht.
*TIP 2* Of en hoe een dessert gegeten wordt, hangt sterk af van het gezelschap waarmee iemand is. In full service restaurants in de VS wordt bijna de helft van alle nagerechten gedeeld tussen gasten. Bij snellere concepten is dat bijna een derde. Zorg dat bij de opmaak en vorm van een dessert dat het makkelijk is om met elkaar te delen. Hoe mooi een 'wolkenkrabber van suikerwerk' ook kan zijn, een laag schaaltje waar men uit kan scheppen werkt beter.
*TIP 3* Gasten nemen sneller een dessert als het niet te zwaar is; laag aan calorieën en suikers. Denk ook aan de portiegrootte. Op menig menukaart staan halve hoofdgerechten en kan er van alles met de entrees, maar op het gebied van de nagerechten is dit nog niet doorgesijpeld. Wat als u de gast nu wel over de streep kunt trekken met een half dessert? Het is allemaal omzet!
*Waar wil men het dessert het liefst mee gezoet zien?*
 51% zegt honing
 42% zegt witte suiker
 28% zegt vruchtensappen/-extracten
 26% zegt ahornsiroop
 23% zegt rietsuiker
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Het dessert is niet dood! 3 tips
4 oktober 2013