Het televisie-programma TROS Radar heeft 250 klachten binnengekregen over kortingsbonnen-website Groupon. Het onderzoeksprogramma weidde onlangs een uitzending aan het onderwerp. Volgens consumenten zijn er problemen met de levering, het terugvragen van geld en het
nakomen van de voorwaarden.
*Levering*
Een kwart van alle klachten die bij "Radar":http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/klachten-over-groupon/ binnen zijn gekomen, heeft te maken met de levering van een product. Consumenten zitten soms wel maanden te wachten tot een product of bon arriveert, in andere gevallen komt het product zelfs nooit aan.
*Aansprakelijk*
Het komt voor dat de consument niet terecht kan met de aangeschafte coupon. Bijvoorbeeld omdat het restaurant of hotel gedurende de gehele periode dat de actie loopt, vol zit. Groupon biedt in zo'n geval vaak een account met credits aan, maar is verplicht het betaalde bedrag terug te geven. TROS Radar maakte op de website voorbeeldbrieven om Groupon en haar partners aansprakelijk te stellen voor de misgelopen actie.
*Klachten van ondernemers*
Ondernemers kijken ook niet altijd met een prettig gevoel op een deal met Groupon terug. De ondernemer moet het product of de dienst met minstens 50 procent korting aanbieden en Groupon houdt 50 procent van de opbrengst als commissie. Weinig Groupon-klanten keren terug naar een restaurant of hotels voor de normale prijs. Ondernemers klagen dat zij te weinig verdienen op een deal die via Groupon loopt.
~Joke Adema~
Klachten over Groupon
25 oktober 2011