In 2016 is het aantal vrouwen dat kiest voor ondernemen in franchiseverband sterk toegenomen, dit blijkt uit onderzoek van De Nationale Franchise Gids. Het aantal vrouwelijke franchisenemers is in het afgelopen jaar met 12,07% toegenomen, terwijl de groei bij mannelijke franchisenemers beperkt bleef tot 2,6%.
Vrouwelijke ondernemers
Er zijn in Nederland maar liefst 40 tot 50 franchiseformules die zich focussen op vrouwelijke ondernemers, dat varieert van mode (zoals Livera en Lincherie), afslankformules (Infraligne, Wav-E studio’s, Fit4lady), creatieve formules (Paintbar, International Art School) tot de zorg (Happy Nurse en Zorgzuster).
Vrouwelijke ondernemers passen ook goed bij de horeca
Er is met name veel interesse van vrouwen tussen 30 en 50 jaar. “Vaak gaat het om herintredende moeders”, aldus Madelon ten Have van De Nationale Franchise Gids. “Veelal hebben zij moeite om aan een baan te komen omdat zij uit de roulatie zijn geweest. Franchisegevers hebben goede ervaringen met vrouwen: vaak meer empathisch vermogen, houden van samenwerken en zijn servicegerichter dan mannen. Ten Have ziet ook een toename van het aantal vrouwelijke kandidaat-franchisenemers. “In 2015 was 25,35% van de kandidaten vrouw, dit jaar is dat 30,84%. Niettemin is het aantal vrouwelijke franchisenemers nog flink ondervertegenwoordigd, terwijl hier juist voor vrouwen veel kansen liggen.”