De Nationale Franchise Gids heeft medio mei onderzoek uitgevoerd naar de impact van de coronacrisis op de Nederlandse franchisesector. Er is o.a. een enquête verstuurd naar alle franchisegevers. Voornaamste conclusie is dat slechts 2% van de franchiseformules verwacht de coronacrisis niet te overleven.
Dit laat zien dat franchiseformules de toekomst met veel meer vertrouwen tegemoetzien dan ondernemers in het algemeen. Uit een flitspeiling van de KVK blijkt namelijk dat 10% van de ondernemers de crisis niet verwacht te overleven, een factor 5x zo hoog dus.
Betrouwbaar beeld
Opvallend was de hoge respons. “Wij denken daarom hiermee een betrouwbaar beeld te hebben over de mogelijke gevolgen van corona voor franchisend Nederland. Nuancering is natuurlijk wel dat dit alleen iets zegt over franchiseformules als geheel. Dit cijfer zegt niet direct iets over de overlevingskansen van individuele franchisenemers”, aldus Georgios Thomakakis van De Nationale Franchise Gids.
Wel verwacht ruim één derde (34,21%) van de formules een omzetdaling van 50% of meer. Dat de horeca- en fitnessbranche het hardst getroffen zijn, is iedereen bekend. Ook ijssalons worden flink beperkt in hun verkopen door de maatregelen. “Wij zijn wel open, maar door de strikte coronaregels blijft de omzet achter, omdat we minder mensen tegelijk kunnen bedienen. Maar ijssalons zijn een leuk doel om naar toe te wandelen, voor een happy feeling traktatie”, aldus Daisy’s oprichter John Buiting.
Zelfs een omzetstijging
26% van de deelgenomen formules zag hun omzet stijgen tijdens de corona-periode. “Onze online bestellingen zijn enorm toegenomen. In crisistijden zijn er meer mensen die geld nodig hebben en dus producten bij ons komen verkopen”, aldus de verklaring van een woordvoerder van Used Products. Ook Spare Rib Express zag haar omzet toenemen: de omzet van haar bezorgrestaurants is enorm toegenomen sinds de quarantainemaatregelen van kracht zijn gegaan: “Sinds 16 maart is onze omzet landelijk met bijna 49% toegenomen, exclusief de nieuwe filialen. De zaterdag van 2 april draaiden we 10 procent meer omzet dan op nieuwjaarsdag. Dat is normaliter dé bezorgdag van het jaar”, aldus commercieel directeur Spare Rib Express, David Pinedo in een eerder persbericht.
Hulp van franchisegever
Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat 45% van alle franchisegevers ondersteuning en/of compensatie heeft geboden aan hun franchisenemers. Toch verwacht 29% van de franchisegevers dat er één of meer van de aangesloten franchisenemers door corona zal moeten stoppen. Zonder financiële ondersteuning vanuit het hoofdkantoor zou dit percentage waarschijnlijk substantieel hoger zijn.