Nederlanders drinken hun biertje steeds vaker thuis en minder vaak in de horeca. Dat blijkt uit de nieuwste uitgave van het Nationaal Bieronderzoek. In 2013 drinkt 49 procent van de
ondervraagden het liefst thuis, en bovendien binnen, hun biertje. In 2010 was dat 36 procent. Het verschil is significant.
*Minder in horeca*
In 2010 dronk 23 procent van de ondervraagden het liefst een biertje in een café, restaurant of sportkantine. 16 procent gaf de voorkeur aan een biertje op het terras van een kroeg, eetgelegenheid of sportkantine. Deze percentages zijn in 2013 gedaald naar respectievelijk 19 en 13 procent. Hoewel de verschillen nog niet significant zijn, is er wel een tendens merkbaar.
*Actuele horecakwesties*
De onderzoekers keken verder naar bier in de horeca en stelden vragen over vertrouwen, het aantal brouwerijen in Nederland en waarschuwingen op flesjes.
Acht op de tien bierdrinkers hebben er vertrouwen in dat het merk bier dat staat aangegeven ook daadwerkelijk wordt geschonken, twee op de tien vraagt hier wel eens naar.
Het aantal bierbrouwerijen in Nederland wordt fors onderschat, gemiddeld verwacht men dat er 39 brouwerijen zijn, waar het werkelijke aantal 165 is.
Zes op de tien bierdrinkers vindt de waarschuwingslogoÂs op de bierflessen belangrijk. Men vindt het daarnaast goed dat de leeftijdsgrens van 16 tot 18 jaar wordt verhoogd.
*Verantwoording*
Het Nationaal Bieronderzoek (2013) is de nationale monitor naar de perceptie van bier onder bierdrinkers in Nederland, is online uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel onder 517 Nederlanders tussen de 18 en 65 die minimaal één keer per maand bier drinken.
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Bier? Dat drink je (steeds vaker) thuis!
9 juli 2013