Drie restaurateurs delen hun visie: Wekenlang van tevoren reserveren de toekomst?

Auteur: Silke Onink
Mensen 1 mei 2023
Drie restaurateurs delen hun visie: Wekenlang van tevoren reserveren de toekomst?

Verschillende restaurants merken dat het drukker wordt. Gasten lopen spontaan binnen, reserveren van tevoren of staan tegenwoordig veelal op de reservelijst voor een diner. Hoe drukker het wordt, des te meer gasten reserveren. Hoe gaan restaurants met deze grote aantallen om? Restaurant Elea in Den Haag, YANO in Rotterdam en De Kluizenaer in Goes delen hun visie.

Elea, Den Haag

Restaurant Elea is nog maar enkele weken open sinds de verhuizing. Het restaurant dat gevestigd was in Rijswijk is op 17 februari 2023 heropend in Noordeinde, Den Haag. Eigenaresse Bibi Kuyp: “Het restaurant is vaak vol. Ik denk dat het komt door de verhuizing, gasten zijn benieuwd naar het nieuwe uiterlijk van Elea.” De eigenaresse vertelt over de drukte in het restaurant. “Toch denk ik dat het ook druk is omdat gasten een lange tijd geen geld hebben kunnen uitgeven. Dat lijkt natuurlijk een tijdje terug, maar ik denk dat het nog steeds invloed heeft op de bezoekersaantallen.” Restaurant Elea werkt met een online reserveringssysteem. Op de vraag hoe ze daarmee omgaat, heeft de onderneemster haar antwoord klaar: “Het restaurant is steeds voller, hierdoor groeit ook het aantal reserveringen. Vooral in het weekend moeten gasten van tevoren reserveren, anders is er geen tafel meer vrij. Af en toe is het zelfs zo dat er vijf tafels op de reservelijst staan.”

Het restaurant belt voorafgaand aan het diner of de gast nog steeds van plan is om langs te komen die avond. “Als wij dan om kwart voor zes ’s avonds een gast van de reservelijst opbellen dat er een tafel beschikbaar is, komen ze alsnog dineren. Dat verbaast mij, de meeste Nederlanders willen om zes uur met hun prakje aan tafel. Dan is het echt te merken dat gasten afwachten om bij jouw restaurant te dineren.” Ook het aantal gasten dat spontaan binnenloopt, verbaast Bibi. “We zijn niet een restaurant waar je even spontaan een drankje doet. Het gebeurt wel, doordeweeks is dit geen probleem. Ik vind het natuurlijk gezelliger als het vol zit, al is dat alleen maar met gasten die een drankje doen.” Maar is wekenlang van tevoren reserveren de toekomst voor Elea? Eigenaresse Bibi lacht: “Ik hoop het wel. Als er veel reserveringen zijn, betekent dat natuurlijk dat het vol zit. In het weekend is reserveren bij ons van belang, anders is het er geen tafel meer vrij.”

YANO, Rotterdam

YANO is één van de 34 nieuwe restaurants die zijn toegetreden tot de Michelingids van 2023. Een mooie prestatie, want het restaurant opende vijf maanden geleden voor het eerst haar deuren. De zaak werkt met reserveringssysteem Formitable. Gasten die een tafel boeken die niet meer beschikbaar is, komen automatisch op de reservelijst. Britta Wattimena, gastvrouw van het restaurant: “In het weekend is het erg vol. We horen dat het overal drukker wordt, we zijn niet de enigen. Het gaat in fases. Een tijd geleden zijn we opgenomen in de Gault&Milliau, dat trok natuurlijk wel de aandacht. Als je net vijf maanden geopend bent, moet je als restaurant nog wel naam maken.” En hoe? Het restaurant heeft in vijf maanden al twee vermeldingen in bekende gidsen.

Gasten van YANO komen niet vaak spontaan naar binnenlopen. “De gast moet het natuurlijk wel kunnen en willen veroorloven. Het is vaak niet zo dat ze even spontaan komen dineren.” Britta denkt dat in de zomer meer spontane gasten een bezoek brengen aan YANO. Of wekenlang van tevoren reserveren de toekomst wordt, weet ze niet. “Ik weet niet wat ik ervan moet verwachten, ik denk wel dat het drukker wordt in restaurants en dat lang van tevoren reserveren steeds belangrijker wordt. Het komt ook voor dat gasten bij meerdere restaurants reserveren. Soms kom je als gast namelijk op de reservelijst terecht. Ik snap wel dat wanneer je bij het ene restaurant niet gelijk terechtkan, je het ook bij een ander probeert. Twee keer zoveel kans toch? Mensen houden niet van afwachten. Maar als je echt graag bij dat ene specifieke restaurant wilt eten, dan reserveer je toch op een andere dag? We zijn vier dagen per week geopend en het eten is op donderdag net zo lekker als op zaterdag.”

De Kluizenaer, Goes

“Ja, wij hebben een online reserveringssysteem. Het is een makkelijk systeem waar gasten zelf tijden kunnen kiezen.” Het restaurant geeft aan een wisselende bezetting te hebben. “Het is echt hollen of stilstaan.” In tegenstelling tot Elea en YANO merkt De Kluizenaer op dat er vaak sprake is van gasten die spontaan binnenlopen. Het restaurant ligt dan ook midden in het stadscentrum van Goes, de Grote Markt. “Vooral zomers komt het veel voor dat gasten spontaan naar binnen wandelen.”

Of lang van tevoren reserveren de toekomst is? “Dat ligt echt aan het type restaurant. Een grotere zaak heeft meer ruimte en andersom. Ook moet je als team goed kunnen schakelen om spontane gasten in te zetten. Wij merken dat het af en toe drukker is dan anders, maar wanneer een gast binnenwandelt, het restaurant vol is en het personeel goed kan schakelen is er soms binnen een kwartier ruimte voor de gast. Met de juiste inzet hoeft reserveren dus niet van belang of zelfs verplicht te zijn.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

 

Overig nieuws