'Geen kindermenu meer voor mij!'

28 juni 2012
'Geen kindermenu meer voor mij!'

Kinderen gedragen zich in restaurants volwassener dan dat ze zijn. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Gevolg: kindermenu's met speelgoed verdwijnen in het verdomhoekje.

*Minder verkocht*
Het Amerikaanse marktonderoeksbedrijf NPD Research analyseerde de verkoopcijfers van kindermenu's waarbij een stuk speelgoed wordt aangeboden. In 2011 werd er 6 procent minder van dit soort menu's verkocht ten opzichte van 2010.

*Crisis, smaak en kinderfilms*
De oorzaken: door de crisis worden minder kinderfeestjes in (fast food) restaurants gevierd, kinderen hebben op jongere leeftijd een breder smaakpalet, ze kiezen voor gezondere opties (zonder speelgoed) en gedragen zich ouder dan dat ze zijn. Ook is er al een lange tijd geen grote kinderfilm uitgekomen waarvan de populaire karakters als poppetjes in de menu's voor de jongste gasten terechtkomen.

*Te oud*
Een voorbeeld van 'ouder willen zijn' wordt aangehaald waarbij een broer en zus van 8 en 7 jaar een Big Mac van McDonald's delen in plaats van een Happy Meal, omdat ze daar naar eigen zeggen overheen zijn gegroeid.

*Gameconsoles*
Het onderzoek toont ook aan dat kinderen die (volwassen) spelletjes spelen op gameconsoles als de Xbox, Playstation en Wii minder vaak voor het kindermenu kiezen.

*Aanpassen*
Restaurantketens passen hun aanbod voor hun jongste gasten aan. Frietjes maken plaats voor gesneden stukjes appel. Spaghetti en gekookte aardappeltjes doen hun intrede.

Jaarlijks worden er 1,2 miljard kindermenu's in de VS verkocht. Het segment zal altijd wel blijven, de inhoud verandert.

~Frank Lindner~

Overig nieuws