Het Nieuwe Nassen van BlueCity is uitgegroeid tot een lokale beweging van voedselondernemers, natuur inclusieve boeren, Rotterdamse chefs en brancheorganisaties die samen de voedseltransitie op de kaart zetten in Rotterdam. Het Nieuwe Nassen gaat dit jaar door met het hands-on programma voor Rotterdamse horeca. Restaurants kunnen zich vanaf vandaag inschrijven voor de challenge en maken kans een gerecht op de kaart te transformeren tot een duurzamere, gezondere Het Nieuwe Nassen variant. Ook sluit chef Pepijn Schmeink zich aan als nieuwe ambassadeur.
Het Nieuwe Nassen
Het Nieuwe Nassen geeft voedselondernemers en natuur inclusieve boeren een podium. Vorig jaar zijn acht Rotterdamse restaurants onder begeleiding van Greendish aan de slag gegaan met Het Nieuwe Nassen, door een gerecht aan te passen of voedselverspilling te verminderen. In mei gingen onder andere Het Nieuwe Café, Dudok Rotterdam, Wilskracht Bar en Keuken, De Gele Kanarie en Bokaal aan de slag. Zij transformeerden alle acht één gerecht van hun menukaart tot een duurzamere, gezondere Het Nieuwe Nassen-variant.
Bij zes restaurants staat het gerecht nog steeds op de menukaart en is gemiddeld 50 procent van de lunchgerechten en zeventig procent van de snacks vegetarisch.
“De deelname heeft Dudok geïnspireerd om gezonder en duurzamer te worden. Zo is het aantal vegetarische en plantaardige gerechten op de menukaart verhoogd en serveert Dudok nu meer biologische wijnen. Ook heeft Het Nieuwe Nassen ons geholpen om met andere ondernemers te sparren en kennis te maken met nieuwe duurzame initiatieven die zich hebben gepresenteerd bij de Meet-up in BlueCity”, aldus Robert Wittenberg van Dudok Horeca Groep.
Ook Manuela Taveres van Het Nieuwe Café deed mee: “Wij hebben onze mushroom bowl aangepakt. Hiervoor gebruikten we eieren zonder duurzaamheidskeurmerk. Deze hebben we vervangen door eieren met keurmerk. Ook hebben we het gewicht van de groente in het gerecht verhoogd, dus we hebben meer bok choy en paddenstoelen toegevoegd.”
Aan de slag met verspilling
Sinds november van vorig jaar zijn onder andere Cafe Prêt à Boire, Hotel New York en The Slaak aan de slag gegaan om voedselverspilling te verminderen. In hun keukens is de slimme voedsel monitor van Orbisk geplaatst die horecaondernemingen direct en automatisch inzicht geeft in hun voedselafval. In de eerste vier weken is bij alle deelnemers een nulmeting gedaan op basis waarvan de restaurants inzichten hebben gekregen en resultaten hebben geformuleerd om te gaan reduceren. In november en december verminderde Hotel New York hun groente, vis en vleesafval met 11 procent. Inmiddels hebben ze de smaak goed te pakken: sinds de start van 2023 ligt dit percentage op maar liefst 24 procent.
Voeden en verder groeien
Chef Pepijn Schmeink van LOKOL is de nieuwe ambassadeur van Het Nieuwe Nassen. Pepijn was al te gast in het tweede seizoen van Het Nieuwe Nassen Podcast. Pepijn: “Plantaardig de norm en dierlijk een luxe, dat is mijn droom voor de toekomst. Graag zet ik mijn kennis in om collega chefs in Rotterdam te inspireren en op weg te helpen om nieuwe gewassen en bereidingen te ontdekken. Ik heb er zin in!”
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.