In 2014 koerst de horeca af op een half procent omzetgroei. Ten opzichte van vorig jaar is het consumentenvertrouwen aanmerkelijk verbeterd, neemt de koopkracht weer toe en ook het zachte
weer in het eerste kwartaal pakt positief uit voor de verkopen. Vooral de voorziene volumegroei in hotels en restaurants leidt tot stijging van het omzetvolume. CafetariaÂs eindigen het jaar naar verwachting licht in de plus, aan de dalende trend bij cafés komt in 2014 echter nog geen eind. Deze voorspellingen komen overigens uit de koker van ING Nederland en, alhoewel ze de horeca positief stemmen, zijn het hoe dan ook geen opzienbarende conclusies. Laten we ze even doornemen.
*Start van 2014 veelbelovend voor horeca*
Voor dit jaar wordt een lichte groei (0,5%) van de verkopen in de horeca verwacht. Daarmee herstelt de sector zich gedeeltelijk van de omzetdaling van 1,4% in 2013. Het grote verschil tussen beide jaren is dat de start van dit jaar een stuk veelbelovender is dan het voorjaar van 2013. Zo heeft het consumentenvertrouwen al geruime tijd de stijgende lijn te pakken. Ook neemt de koopkracht van consumenten toe, wat weer een stimulans kan vormen voor de uitgaven. Tegelijkertijd onderscheidde het weerbeeld in het eerste kwartaal van 2014 zich in positieve zin van 2013. De gemiddelde temperatuur lag bijna 5 graden hoger en ook de zon liet zich veel meer zien. Vooral terrashouders en strandtenten trappen het jaar daardoor een stuk beter af dan in voorgaande jaren het geval was.
*Hotels en restaurants dragen bij aan omzetgroei, café-omzet verder in de min*
Het zijn vooral de ontwikkelingen bij hotels en restaurants die de lichte groei in de horeca ondersteunen. Onder andere de aantrekkingskracht van Amsterdam voor toeristen en zakelijke reizigers zorgt voor een toenemend aantal (inter)nationale overnachtingen in hotels. Restaurants realiseerden in 2013 al een lichte omzetgroei en kunnen deze naar verwachting doorzetten in 2014. De brede maatschappelijk aandacht voor voeding is een factor waar restauranthouders ook de komende tijd van kunnen profiteren.
*Cafés weer in de min*
Aan de andere kant staat de omzet van cafés sterk onder druk. De volumekrimp bij cafés kwam in 2013 net iets boven de 9% uit. In 2014 neemt het tempo waarmee de verkopen dalen af tot circa 3%, een omslag lijkt dus vooralsnog uit te blijven. ÂDoor het grote aantal horecagelegenheden waar consumenten uit kunnen kiezen is het voor ondernemers in die sector nu uitdagender dan ooitÂ, aldus Jan van der Doelen, sectormanager Leisure. ÂHet rendement van veel horecabedrijven heeft vooral hierdoor sterk onder druk gestaan en er dient rekening mee te worden gehouden dat het niet acuut zal verbeteren. In de strijd om de consument staat innovatief ondernemerschap centraalÂ.
~Thijs Jacobs~
Horeca leeft op in 2014
2 april 2014