Koninklijke Horeca Nederland heeft maandag zorgen geuit over restaurantsite Iens. Sinds een overname door TripAdvisor worden restaurants niet meer getoond op volgorde van positieve recensies, maar staan restaurants die een reserveringsdeal hebben met de site hoger.
Tegenover De Telegraaf laat Koninklijke Horeca Nederland weten dat de onafhankelijkheid van de site onderuit gaat nu er vooral reserveringen geplaatst kunnen worden.
"Pas als je dieper in de site duikt, krijg je informatie over de kwaliteit van restaurants. Dat is niet goed voor ondernemers; niet goed voor consumenten en ook niet voor Iens als ze een onafhankelijke reviewsite willen blijven in Nederland", aldus een woordvoerder tegenover de krant.
Waar vroeger de restaurants op volgorde stonden van beste recensies, staan restaurants met een minder goede recensie nu regelmatig hoger omdat zij een deal hebben gesloten met Iens om de reserveringen via de site te laten verlopen.
Algemeen directeur Niels Keizer van Iens zegt tegen de krant dat de site juist eerlijker geworden is. "De oude site had nog een premium-listing, waarbij een restaurant kon betalen voor een hoge positie. Nu heb je alleen een duidelijker verschil tussen 'boekbaar' en 'niet boekbaar'. Een consument kan zelf selecteren waarop hij wil: boekbaar, waardering, keuken et cetera."