Makro gaat nieuwe koers varen

18 februari 2016
Makro gaat nieuwe koers varen

Makro vormt zich om tot een inspirerend platform voor zelfstandige ondernemers. Daarom worden de 17 bestaande vestigingen omgebouwd tot
unieke marktplaatsen. Makro investeert meer dan 50 miljoen euro om haar vestigingen te vernieuwen.

*Thematische oplossingen*
In de vernieuwde vestigingen van Makro worden thematische oplossingen aangeboden, waarbij de behoefte van de klanten centraal staat. Food en non food worden daarbij gecombineerd gepresenteerd. Klanten kunnen zakelijk inkopen en shoppen.

*Het nieuwe werken*
Makro wil inspelen op de veranderende behoefte van zelfstandige ondernemers en het nieuwe werken. Makro gaat ondernemers daarom werkplekken en vergaderruimtes aanbieden, inclusief ondersteunende diensten. Ondernemers kunnen hierdoor efficiënt met hun tijd omgaan.
Daarnaast zullen in de winkels netwerkbijeenkomsten voor ondernemers worden georganiseerd.

Makro gaat ook ruimte bieden aan andere ondernemers zodat ook zij hun diensten en producten in de winkels kunnen aanbieden. Daarbij kan men denken aan permanente en tijdelijke shop-in-shops.

*Shopping experience*
Kef van Helbergen, managing director Makro Nederland: ‘We geven onze klanten meerdere redenen om onze vestigingen te bezoeken en er hun inkopen te doen. Ons nieuwe store concept biedt een verbeterde shopping experience. Dat zal leiden tot meer bezoek aan onze winkels. Makro wil bovendien een inspirerende plek worden waar ondernemers graag naartoe komen om te werken of elkaar te ontmoeten’.


~Op de foto: Kef van Helbergen, managing director Makro Nederland~

*Minder arbeidsplaatsen*
De nieuwe strategie van Makro vraagt om een vernieuwde organisatie. Daarom worden de huidige functies aangepast aan het nieuwe businessmodel. Naar verwachting zal het aantal arbeidsplaatsen gedurende drie jaar verminderen met circa 600. ‘Ons uitgangspunt is dat het aanpassen van de organisatie op een verantwoordelijke, zorgvuldige en respectvolle manier gebeurt’, aldus Van Helbergen.

*Investering*
Het aantal Makrovestigingen blijft gehandhaafd op 17. De komende twee jaar zullen alle vestigingen worden verbouwd. Meer dan 50 miljoen euro zal worden geïnvesteerd in deze vernieuwing. Makro Nederland streeft naar een significante omzetgroei over een periode van 3 jaar.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws