De plantaardige retailmarkt in Europa blijft groeien, terwijl de markt voor dierlijk vlees, melk en kaas krimpt. Dit blijkt uit onderzoek van Good Food Institute (GFI) in samenwerking met NielsenIQ. De totale markt voor plantaardige producten groeide met 21% tussen 2020 en 2022, waarvan 6% in 2022. De inflatie was bovendien in bijna alle categorieën veel lager voor plantaardige producten dan voor dierlijke, waardoor plantaardige voedingsmiddelen in verhouding goedkoper zijn geworden en dus aantrekkelijker voor de consument.
De Nederlandse markt groeide niet zo hard, maar Nederland heeft wel nog steeds de hoogste consumptie van plantaardige yoghurt en vleesvervangers per hoofd van de bevolking. Opmerkelijk is de sterke groei van plantaardige vis en zeevruchten. Dit is de kleinste, maar ook snelst groeiende categorie, met met maar liefst 326% groei tussen 2020 en 2022, waarvan 60% in 2022.
Ook in foodservice
De vleesopvolgers van De Vegetarische Slager zijn steeds vaker te vinden in de foodservice. New York Pizza introduceerde deze maand pizza's met plantaardige peperoni, steakreepjes en gehakt van dit merk. Bij restaurantketen De Beren kun je binnenkort hun nieuwe vegan spare ribs eten. Na Blijdorp en Artis, zet ook Dierenpark Wildlands in Emmen stappen richting plantaardige foodservice. De bestelzuilen van het restaurant in het Serenga themagebied tonen standaard alleen vegan opties. Op het menu staan een hamburger, cheeseburger, kipburger, kroketburger of visburger. Wie vlees of vis wil, moet dat aangeven.