Italiaanse restaurants groeien het hardst in Nederland. Er zijn het afgelopen jaar 55 nieuwe restaurants bijgekomen. Over een periode van 5 jaar is een groei van 14 procent te zien. Het marktaandeel van
Italiaanse restaurants in Nederland steeg de afgelopen tien jaar naar twaalf procent van de totale restaurantmarkt. Dit is grotendeels te verklaren door de opkomst van Italiaanse fast casual concepten. Deze concepten vullen het gat tussen fastfood en restaurants. Echter staat de gemiddelde besteding wel onder druk. Dit blijkt uit het onderzoek Het Italiaanse restaurant in beeld van Van Spronsen & Partners horeca.
*Fast casual*
De opkomst van fast casual concepten zou de groei van Italiaanse restaurants kunnen hebben veroorzaakt. Deze concepten sluiten goed aan bij de eenpersoonshuishoudens en een drukke levensstijl waarbij behoefte is aan goedkope, gezonde maaltijden met een snelle service. De verwachting is dat het aanbod van de Italiaanse concepten verder zal toenemen.
*Daling gemiddelde besteding en bezoekers*
In 2012 is de gemiddelde besteding per bezoek per gast bij Zuid-Europese restaurants gedaald van 19,80 euro naar 16,40 euro. Dezelfde daling was te zien in de totale restaurantsector. In de eerste acht maanden van 2013 blijft de gemiddelde besteding op hetzelfde niveau als 2012. Het totale bezoekersaantal daalde bij de Zuid-Europese restaurants sinds 2008 met ongeveer 12,5 procent. Op de totale restaurantmarkt was er sprake van een daling van veertien procent.
~Door~ "~Mariska van Gorp~":mailto:mariska.vangorp@uitgeverijps.nl
Stijging aantal Italiaanse restaurants
4 oktober 2013